Hyr en metallcirkelsåg.
 
Matti_75 skrev:
Hyr en metallcirkelsåg.
Ingen bra ide att kapa lackad tunnplåt med denna typen av verktyg. Om man inte vill ha en gammal rostig look d.v.s. :D
 
  • Gilla
MalinMesh
  • Laddar…
zenobia skrev:
Byggmax har en billigare nibbler för några 100-lappar. Har använt min under ett par år och är nöjd. Sätter den på skruvdragaren och kör på =)
Jag har kört denna på korrugerade plåttak utan problem.
 
Goteborg skrev:
Ingen bra ide att kapa lackad tunnplåt med denna typen av verktyg. Om man inte vill ha en gammal rostig look d.v.s. :D
Den gör lika lite skada som en nibbler.
 
tack för din hjälp"goteborg" kan plåtsaxar swiss, stubai, mm vet vad barbord o styrbord är vä. rak hö. det är figursaxar inte rakgående, men det är fortfarande inte problemet. klyva korrugerad plåt på tvären med 30mm. ränndal är problemet i snyggt kap mitt i en lång plåt. utan bränna galv & lack. är tacksam för dina svar.
 
bigbula skrev:
tack för din hjälp"goteborg" kan plåtsaxar swiss, stubai, mm vet vad barbord o styrbord är vä. rak hö. det är figursaxar inte rakgående, men det är fortfarande inte problemet. klyva korrugerad plåt på tvären med 30mm. ränndal är problemet i snyggt kap mitt i en lång plåt. utan bränna galv & lack. är tacksam för dina svar.
Har du en bild på denna special plåt som varken wiss eller stubai saxar inte klarar av att klippa? =) Då jag jobbar mycket emot Bevegos produkter så är jag nyfiken på vilken profil som du har problem med?
 
tack för ditt inlägg "goteborg" finns en hel dröse specialsaxar är rätt teknisk själv.men klippa och vända allt det jag behöver göra gör jag inte för hand.grunden är finns det en enklare väg att gå om klyva korr.plåt på tvären. mitt fall gäller ca. 25 meter. så jag väntar på "getingskivan" först. men allt som är här omtalat kanske kommer någon annan till gagn.
 
En fundering bara.. Om det är fulllängd på plåtarna och du inte ska skarva mitt på taket lägger du den kapade delen uppåt under nockplåten. Lär inte bli några problem med rosten i den änden skulle jag säga, dessutom snyggare nertill. :)
 
Jag hyrde en nibbler på hyrfirman, ca800:- för en dag. Bara maskinen kostade runt 200:-/dag
Då fick jag köpa en dysa och stans som slitagedel.
 
Goteborg skrev:
Vet inte om du missat mina inlägg men prova en plåtsax, klipp med både höger och vänster saxar i samma spår. Har klippt 100tals meter på detta sätt och fungerar kanon.
+1 på det. Orkade inte skriva ett inlägg eftersom du redan gjort det, men gjorde det ändå nu.

Klippt många, många meter olika korrugerade plåtar, tex vanlig TRP20 till takpanneformade plåtar. Föredrar tom plåtsaxen framför en nibbler eller någon metallcirkelsåg som väsnas och lever om.

Om du vet vad stubai-saxar är och har tillgång till det, så varför inte pröva?
25 meter är inte mycket, och lär gå fortare än att åka runt och leta, köpa eller hyra verktyg.

Kapa i ovankant, det som hamnar under nockplåten så behöver du inte bry dig om hur det ser ut (hur rakt det blir...)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.