Vill ha hjälp att välja underlag för golvvärmen i nya badrummet.


Läget idag är att jag bärande betongplatta på mellanvåningen (källare under). Jag vill bygga maximalt 160mm från den nuvarande plattan totalt med klinkers. I dessa 160mm ska även 110mm avlopp dras. Jag har valt att inte gå rakt ned avloppet utan istället gå ovanför betongplattan, och gå ner på ett bättre ställe (ca 4m bort från toaletten). Rummet är ca 2x2 meter.


Jag har uponors 20mm rör att förhålla mig till, och har tittat på deras alternativ och fastnat för att lägga frigolit, rörhållarskena, armering och sedan flytspackel. Problement är då att jag måste spåra i frigoliten för avloppen. Bra eller anus?


Ett annat förslag är att strunta i frigoliten och lägga lekakulor och binda som grund/isolering och sedan golvvärmerör, armering(?) och sedan flytspackel.


Kanske missar jag något, vad är enligt er den bästa metoden?
 
T
EPS-cement kanske kan vara ett val?
 
Kör på EPS och sedan trycker du fast golvvärmen i den, blir som en frigolit fast du gjuter den.
men hur stor slinga ska d lägga? Kändes som ordentlig överkörs att köra på 20, måste ju övergjutas betydligt mer än 8,12.
 
Ingjutning i betong med LK Golvvärmelist 16 / 20


En betongtjocklek på min. 70 mm (45 mm ovan rör) rekommenderas för att golvvärmen ska erhålla en så jämn yttemperatur som möjligt. Minsta acceptabla betongtjocklek är 55 mm (30 mm ovan rör).
 
Redigerat:
http://produkter.lagerstedt-krantz....tyle=DocumentToHtml&mode=2&IgnoreCrawler=true

Befintligt golv med cellplastisolering med min kvalitet S80 (fast konstruktion)


Före utläggning av cellplastskivorna ska undergolvet kontrolleras avseende planhet, enligt krav i HUS AMA, tabell 43.DC/-1, klass A, d.v.s. max buktighet ± 3 mm vid 2 meter mätlängd och ± 1,2 mm vid 0,25 meter mätlängd. Tillse att undergolvet är sugande samt rent och fritt från damm olja, fett, färg eller andra orenheter. Limma cellplastisoleringen med LK Kiilto Flytfix blandat med vatten. Är underlaget inte sugande, t.ex. mot en keramiksatt betongyta blandas LK Kiilto Flytfix istället med LK Kiilto Fixbinder. Dra ut limmet med en spackel, arbeta in fixet ordentligt innan du ”kammar” upp fixet. Använd kamstorlek 6-8 till skivan. Lägg dit skivan och tryck ned skivan ordentligt i fixet. Efter utförd limning av cellplastisoleringen primas isoleringens ovansida med LK Kiilto Start primer. Torktid 1-2 h. Montera golvvärmelister och golvvärmerör, se rubriker nedan. Fäst golvvärmelisterna med LK Rörhållarbygel kort ner i isoleringen, åtgång ca 3-4 rörhållarbyglar per golvvärmelist. Lägg på LK Armeringsnät 70x70x2,5 mm. Låt nätmattorna överlappa varandra med min 70 mm. Täck installationen med LK Kiilto Rot- och värmegolvspackel min 20 mm.
 
Ja, kanske överkurs med 20mm, men det var för att jag vill köra samma i hela huset och jag är medveten om att jag måste lägga 30mm över rören.

EPS lät som en kanon alternativ, så får det bli!

Man primar det befintliga betonggolvet då verkar det som, och sedan kan man flyta på det efter 12h, låter alldeles utmärkt... Tackar för alla svar!
 
Väcker denna tråd igen...

Det som slog mig är att jag kommer behöva flytspackla minst 50mm, helst mer. Det känns inte riktigt OK.

Hur gör jag? EPS i botten, 30mm betong (?), och sedan 20-30mm flytspackel? Kan man göra något sådant? Finns det något bättre förslag?

Vilket/vilka lager behöver jag armera isåfall?
 
du har nog att välja på att antingen gjuta med betong eller ROTbruk eller flytspackla, annars är det att gå ner i slangdim. till 12mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.