Jag funderar på hur jag ska få till en icke-elslukande värmekälla inför nästa vinter. Bor i ett oisolerat timmerhus och har eldat i två eldstäder för att hålla värmen. Jag vill behöver ha en värmekälla som ger en grundvärme, ca 16-18 grader, även om jag är passiv. Det finns inget vattenburet system i huset idag och jag vill inte sätta in ett heller.
Vad tror ni om en luftvärmepump i ett hus med denna planlösning? Funderar på att sätta den i hallen, under trappen, för att varmluft ska leta sig upp till övervåningen också. Planritning 130611.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske är bättre att lägga energin på att isolera om det är helt oisolerat...
 
Räkna grovt med 2-3 graders tapp per rum bort från hallen, (utifrån inställd temp på LVPn).
 
Tack Oldboy! Då vet jag ungefär vad jag kan vänta mig. Kammaren, som för övrigt är det varmaste rummet i huset tack vare det nylagda golvet, värms av täljstenskaminen. Vedspisen i köket puttrar för jämnan. Hallen var iskall i vintras, för att inte tala om "badrummet" som höll utomhustemperatur. Ställer jag lvp på 20 grader så kan jag nog räkna med 17 grader i kök och badrum. Det är väldigt mycket varmare än det var i vintras!
Funderar på att beställa via Polarpumpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.