vilket material kan jag använda för att göra form till en garageplatta? Måste jag använda formplywood eller går det lika bra med råspont/brädor eller någon annan typ av skiva?

Någon som har några bra tips om att bygga gjutform?
 
Detta är ett sätt att göra det det finns fler.. Både enklare och svårare.

Du bygger en lågform göres enklast med att ställa en 45x195 på högkant. Sedan sned kolva den utåt.
Du börjar med att sätt aut plattan med snören lite grovt.
50 sm utanför plattan slår du i 45x45 pinnar i backen. Dessa kilar du först ock klappar ned ca 30 cm dessa sätter du en i varje hörn och sen typ varannan meter. Blir ca 8 st ungefär mellan tummen och pekfingret.

Börja nu med att sopa fast en liggande bräda mellan stolparna så långa som möjligt och skarva löpande. Skrå spik amed en blank 3 tum i varje nedslagen pinne. OBS lägg brädan på insida pinnen mot blivande form.

Nu mäter du fram till utsatt sida på plattan kapa en bräda i den längden. Gör samma procedur runt plattan.

Nu slänger du dit första plankan på högkant behövs en till så tar du den sedan. Men vi säger att det räcker med en planka 45x195. Denna skråspikar du igen på 2 ställen innifrån formen inte utifrån. Som mått använder du kanten på den rätt kapade brädan. ALternativt kan man redan nu spika knap bakom 45 mm innanför kanten på brädan. Fäst första form sidan på 2 ställen ett i varje hörn. Fortsätt sedan med att knapa nedtill om detta inte gjordes direkt. Sedan kapar du en bräda som skall ligga 45 grader mot formsidans överkant ned till den först brädan du spikade.Dett är sned kolvningen. ... Svårt att förklara det enkla....men det ger sig...

Gör detta runt hela formen. Sned knapen borde sitta med ca 0.6-1 meters mellanrum beroende på höjd och storlek på plattan.

En grej du skall tänka på är att när du slänger ut plankan att du lägger den i våg och i rätt höjd direkt.
Då slipper du såga kilar och joxa för sånt är så baklänges..

Vill man göra det lätt för sig så köper man kantbalkar och du har form och kant i ett.

Sedan kan man göra brädform och plywodd form. Det senare skall man inte ge sig på om man är lekman vill jag påstå. Eller klart man kan men i 99 fall av 100 spikar man alldeles förmycket och får slita som ett hjon när man river. En form skall ta en 10 del av byggnadstiden att riva annars är den fel spikad... Obs generallisering.

 
Tack för tipset, hur mycket tjockare bör plattan vara i kanterna?
 
10-15 Cm och säg ca 40 bred i botten ungefär...
 
Tack än en gång :)
 
det e gratis denna gång:)
 
Hakar på tråden med en fundering kring att använda spånskivor istället för plywood/brädor.

Spånskivorna ifråga är gamla golvspånskivor med ett slitstarkt ytskikt, dvs spånskivor som direkt används som färdigt ytskikt. Tjockleken är 22 eller 28mm.

Är det en bra eller dålig ide att använda dessa ?

Vad gäller för laminerade spånskivor och golvlaminat i gjutform, bra eller dåligt ?
Självklart måste formen anpassas för de veka skivorna, alt sätta dubbla skivor.

Bakgrunden till frågan är att det finns ovannämnda spånskivor/golvskivor liggande men inget lämpligt formvirke därhemma.

Ska jag spara spånskivorna till gjutningen eller ska jag kapa ved av dom direkt ?
 
Hmm spånskiva och form...Jag låter det vara osagt då jag är osäker men det borde funka men spånskivor har ju en förmåga att ta upp vatten så jag tvivlar....
 
Papprör till plintar har ju också en rätt duktig förmåga att suga vatten och där funkar det ju. Volymen är mindre också så det borde vara känsligare.

Golvspån låter inte helt fel tycker jag. Gör en provgjutning först så vet du vart det barkar hän! ;) :D
 
ClasseClas skrev:
Papprör till plintar har ju också en rätt duktig förmåga att suga vatten och där funkar det ju. Volymen är mindre också så det borde vara känsligare.

Golvspån låter inte helt fel tycker jag. Gör en provgjutning först så vet du vart det barkar hän!  ;) :D
Jovisst använder man papp i formrör, men vi måste hålla isät lite begrepp här. Vid en lågformning med skivor uppstår böjbelastningar på skivorna när de utsätts för trycket från betongen. Böjspänningar har en ojämn fördelning i tvärsnittet vilket gör spänningarna vid ytter- och innerperiferin höga. Vid formning med med runt tvärsnitt som papprör har så utsätts formröret endast av dragspänningar. Den typen av belastning är betydligt enklare för materialet att hantera tack vare att det inte uppstår några skjuvspänningar, som i fallet med lågformen.

Generellt tål material betydligt högre belastningar vid drag-/tryckbelastning än vid böj-, vrid, slagpåkänning etc.

Så, trots liknande material tål ett rör betydligt större inre tryck än en skiva i aktuellt fall.

Jag kan utveckla teorierna ännu mer om du vill ;-) (Som källa anger jag mina studier till högskoleingenjör i maskinteknik)
 
Magnus_Nordmark skrev:
Jovisst använder man papp i formrör, men vi måste hålla isät lite begrepp här. Vid en lågformning med skivor uppstår böjbelastningar på skivorna när de utsätts för trycket från betongen. Böjspänningar har en ojämn fördelning i tvärsnittet vilket gör spänningarna vid ytter- och innerperiferin höga. Vid formning med med runt tvärsnitt som papprör har så utsätts formröret endast av dragspänningar. Den typen av belastning är betydligt enklare för materialet att hantera tack vare att det inte uppstår några skjuvspänningar, som i fallet med lågformen.

Generellt tål material betydligt högre belastningar vid drag-/tryckbelastning än vid böj-, vrid, slagpåkänning etc.

Så, trots liknande material tål ett rör betydligt större inre tryck än en skiva i aktuellt fall.

Jag kan utveckla teorierna ännu mer om du vill ;-) (Som källa anger jag mina studier till högskoleingenjör i maskinteknik)
Hållfastheten kan vara ett bekymmer, men nog är en 28mm spånskiva minst lika stark som en 19mm formbräda som oftast är av sämsta kvalité?

Däremot blir nog spånskivans hållfasthet kraftigt reducerad om den suger åt sig fukt :(
Just fukten är nog det stora problemet med spånskivor, särskilt om det går några veckor mellan formspikning och gjutning

Skivorna hamnar nog i vedboden istället...

Åter till topic och dom frågorna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.