Haloj,

vi har ett radhus med platt tak, och jag vet att det kommer att bli väldigt varmt på övervåningen i sommar (redan börjat). Alla sovrum ligger på övervåningen, vilket kan bli jobbigt.

Vi har idag en luft/luft pump nyinstallerad på nedervåningen och har testat att köra den som kylaggregat, vilket fungerar väldigt bra, trots 25 grader utomhus så kan man ha 19/20 grader i vardagsrummet, svalt och skönt.

Problemet blir att det är som en värmevägg i trappen upp (pumpen sitter hyfsat riktad rakt mot trappen).
Fysiska lagar om varm och kall luft gör att det helt enkelt inte räcker med fläktstyrkan ur luftpumpen för att få upp luften, det blir svalt på nedervåningen och fortfarande varmt där uppe.

Min tanke är då någon form av fläktsystem för att få upp den svala luften (ev. i kombination med frånluftsventiler på övervåningen och vanliga ventiler utan fläkt på nedervåningen, för att skapa ett naturligt luftflöde uppåt).
Jag har snöat in lite på att jag vill ha detta upp i väggarna på något sätt, ev. kanske det räcker att bara mata in i 2 sovrum, och skippa resten av övervåningen (Badrum, tv-rum, kontor osv osv).

T.ex. två-tre avlånga ventiler i bottenvåningen, som går in i avlånga kanaler i väggen, där man sätter in tangentialfläktar (pg.a tunna väggar får vi inte plats med vanliga stora rör och fläktar).

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=54-211-27&toc=19406

En sådan skulle få plats, sedan kan man köra smalare avlånga rör för att mata luften.

Är det någon här som har erfarenhet av liknande problem? Nästintill all information jag hittar handlar om att transportera upp värme till övervåningar, och det är inget problem. under vintern fungerade det perfekt (mycket tack vare att vi faktiskt föredrar svalare temperatur på övervåningen så vi stängde t.om alla dörrar även om det var 25 grader ute, och lät temperaturen vara låg i rummen).

Tankar och tips mottages, det är inte helt lätt att ordna med ventilation ett hus, idag är det endast självdrag med undantag för köksfläkt och en fläkt i varje badrum, som då självklart endast är på under "bruk".
 
D
Blir det inte billigare med en vanlig AC på andra våningen?
 
Spänn upp ett gammalt segel på taket som solskydd.
 
Värt att prova kontinuerlig drift på badrumsfläkten på ovanvåningen?
 
En extra AC på övervåningen tror jag inte blir billigare, om det ska vara någon form av fast installation, att sätta några ventiler är ju otroligt billigt, och vansinnigt snabbt gjort...
Däremot att dra platta kanaler i väggen med fläktar i är en hel del mer jobb, dock fortfarande väldigt billigt... samt att driften på 2-3 fläktar på mellan 4-7watt styck inte ens behöver räknas på, medans ett AC-aggregat till skulle öka el-kostnaden ganska rejält.

Jag tror att lösningen är någon sorts ventilation, inte extra ac-aggregat eller liknande, dock är ju frågan som sagt vad som är bäst.. kanske räcker med att "bara" montera en utblåsventil i varje rum på övervåningen med en liten fläkt, och vanliga insläppsventiler på bottenvåningen, för att skapa ett undertryck på övervåningen, och att detta då räcker..

Något man behöver tänka på är ju också ljudnivån, man vill ju inte ha en vinande eller surrande fläkt i sovrummet.

Mycket att tänka på :)
 
GustavL skrev:
En extra AC på övervåningen tror jag inte blir billigare, om det ska vara någon form av fast installation, att sätta några ventiler är ju otroligt billigt, och vansinnigt snabbt gjort...
Däremot att dra platta kanaler i väggen med fläktar i är en hel del mer jobb, dock fortfarande väldigt billigt... samt att driften på 2-3 fläktar på mellan 4-7watt styck inte ens behöver räknas på, medans ett AC-aggregat till skulle öka el-kostnaden ganska rejält.

Jag tror att lösningen är någon sorts ventilation, inte extra ac-aggregat eller liknande, dock är ju frågan som sagt vad som är bäst.. kanske räcker med att "bara" montera en utblåsventil i varje rum på övervåningen med en liten fläkt, och vanliga insläppsventiler på bottenvåningen, för att skapa ett undertryck på övervåningen, och att detta då räcker..

Något man behöver tänka på är ju också ljudnivån, man vill ju inte ha en vinande eller surrande fläkt i sovrummet.

Mycket att tänka på :)
Jag kan säga direkt att det där är dömt att misslyckas (egen erfarenhet). Ska du kyla övervåningen med hjälp av AC:n nere så behöver du forsla upp mycket stora mängder luft. 4-7W fläktar är bara att glömma. Om du kan ta luften direkt från utblåset på AC:n så har du lite bättre chans att få resultat, men det kommer krävas rejäla dimensioner på rören och rejäla fläktar. Att försöka kyla övervåningen genom att ta undervåningens 19-20 gradiga luft går i princip inte.

Tänk på att en AC under drift cirkulerar någonstans i storleksordningen 500-700 kubikmeter luft per timme, denna luft kyls från ca 25 -> 10 grader. Ska du få samma effekt genom att ta upp 20 gradig luft måste du i princip tredubbla luftflödet, dvs 1500 - 2100 kubikmeter i timmen. Det är en rejäl höfläkt vi snackar om då.
 
Vad sägs om vanlig klassisk vädring? När du är hemma så se till att öppna fönster på övervåningen och nedervåningen. Det borde bli ett rejält självdrag när den varma luften på övervåningen går ut genom fönstren och drar in svalare luft på undervåningen.

Har du mycket solinstrålning så kan det vara värt att satsa på markiser på husets sydsida också.

Vill du av olika skäl inte öppna dina befintliga fönster så kanske du kan sätta in en takfönsterkupol med ventilations/regn-automatik. Då får du in en massa ljus på övervåningen och minst sagt rejäl ventilation. Då kan det vara värt att sätta in några extra ventiler på husets norrsida som du ser till att ha öppna på sommaren.
 
  • Gilla
fredrikru
  • Laddar…
Jag tror på något av följande:
1. Ordentlig forcerad frånluft på övervåningen, för att vädra bort den varma luften. Ny tilluft behövs då också. du kan stäng av den på vintern.
2. Skugga taket: det har föreslagits i tråden att skugga med segelduk. Men nya takstolar och nytt yttertak är mer permanent. Eller kanske plantera någta snabbväxande, höga träd som kan skugga huset/taket. eller måla tak och väggar vita.
 
D
GustavL skrev:
En extra AC på övervåningen tror jag inte blir billigare, om det ska vara någon form av fast installation, att sätta några ventiler är ju otroligt billigt, och vansinnigt snabbt gjort...
Däremot att dra platta kanaler i väggen med fläktar i är en hel del mer jobb, dock fortfarande väldigt billigt... samt att driften på 2-3 fläktar på mellan 4-7watt styck inte ens behöver räknas på, medans ett AC-aggregat till skulle öka el-kostnaden ganska rejält.
Jamen, kylan nerifrån är ju inte gratis den heller, den kommer ju från luftvärmepumpen. Sedan skall du transportera den i kanaler och med fläktar... Tycker projektet låter ytterst tveksamt. Såga upp väggarna och sätta in kanalfläktar och sedan märka att kylan inte räcker till, hur skoj är det?

En enkel AC kostar ju inte mer än en tusenlapp eller två. Tror inte du kommer undan billigare om du skall dra kanaler kors och tvärs i väggarna och sätta in kanalfläktar.

Vad gäller ljudnivån, så är min erfarenhet att det räcker med att ha lagom temperatur när man lägger sig, sedan höjs inte temperaturen så mycket under natten att det blir olidligt. Det största problemet med värmen (utan luftkonditionering) är ju att det brukar vara alldeles för varmt när man lägger sig och då har man ett dåligt utgångsläge inför natten.

Vi har "frikyla" i form av en takkonvektor som är centralt placerad i hallen på ovanvåningen (med 3 sovrum) och om vi sätter igång den vid 17-tiden på kvällen att hålla ca 22 grader, så är den lätt nere i rätt temperatur när vi går och lägger oss då den stängs av.
 
pelpet skrev:
Vad sägs om vanlig klassisk vädring? När du är hemma så se till att öppna fönster på övervåningen och nedervåningen. Det borde bli ett rejält självdrag när den varma luften på övervåningen går ut genom fönstren och drar in svalare luft på undervåningen.

Har du mycket solinstrålning så kan det vara värt att satsa på markiser på husets sydsida också.

Vill du av olika skäl inte öppna dina befintliga fönster så kanske du kan sätta in en takfönsterkupol med ventilations/regn-automatik. Då får du in en massa ljus på övervåningen och minst sagt rejäl ventilation. Då kan det vara värt att sätta in några extra ventiler på husets norrsida som du ser till att ha öppna på sommaren.
En kompis till mig har denna takkupol, dock ej öppningsbar å de tvingas täcka över den sommartid då det blir så varmt inne annars....
 
Luft är generellt dålig värmebärare. Oavsett om du ska ha bort värmen eller tillföra värme.

1, Billighets lösningen är att öppna ett fönster uppe och ett nere och använda termisk stigkraft för att bli av med värmen
och då pratar vi fönster på vid gavel, ingen liten glipa på några cm.

2, Mellanlösningen är att sätta in en fläkt modell större som skickar ut i runda slängar 250-300l/s på ovanvåningen
innan läggdags när luften svalnat av lite. Då öppnar du upp fönster och vädrar för att sänka tempen med hjälp av fläkten. Googla gärna Attic Fan.

3 Dyra lösningen är att kyla de sovrum du behagar sova i.
 
Noseone skrev:
En kompis till mig har denna takkupol, dock ej öppningsbar å de tvingas täcka över den sommartid då det blir så varmt inne annars....
Låter ju inte så kul. Din kompis borde kanske titta på möjligheten att sätta in solskydd och elektrisk styrning. Velux har ju sådana grejor för eftermontering.
 
DIY_freak skrev:
Vi har "frikyla" i form av en takkonvektor som är centralt placerad i hallen på ovanvåningen (med 3 sovrum) och om vi sätter igång den vid 17-tiden på kvällen att hålla ca 22 grader, så är den lätt nere i rätt temperatur när vi går och lägger oss då den stängs av.
Jag har samma problem som TS, fast jag har suterräng. Kör inte kylning på luftvärmepumpen heller pga ekonomi.
Kan du förklara lite mer eller har du nån länk att lägga ut? Takkonvektor?
 
Vi hade liknande problem med värme i vårt radhus.
Vi pratade en del om att skaffa kylaggregat, men eftersom det kostar energi och pengar att kyla, bestämde vi oss för att först skaffa markiser. Vi köpte elmanövrerade markiser med sol och vind-automatik förra våren.

Sedan markiserna sattes upp har vi inte pratat om luftkonditionering.
I våras lade sol och vindsensorn av, och markiserna fungerade inte, det var riktigt obehagligt.
 
magnu skrev:
Vi hade liknande problem med värme i vårt radhus.
Vi pratade en del om att skaffa kylaggregat, men eftersom det kostar energi och pengar att kyla, bestämde vi oss för att först skaffa markiser. Vi köpte elmanövrerade markiser med sol och vind-automatik förra våren.

Sedan markiserna sattes upp har vi inte pratat om luftkonditionering.
I våras lade sol och vindsensorn av, och markiserna fungerade inte, det var riktigt obehagligt.
Man kan ju inte direkt säga att det är en jämförbar investering markis/ac.

Markiser till en villa kan ju kosta allt mellan 20-50.000 kr. Ett Ac-agg typ 4000 kr. Man får enormt mycket el för mellanskillnaden.

Markiser får man dock mer nytta av än bara värmedämpare när man äter middag ute.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.