ullberg
znitz skrev:
Jag antar att det går att både låsa & låsa upp?
nu börjar man fundera.. :) Men förresten, vad skulle försäkringsbolagen säga om det?
Ja det går att både låsa och låsa upp, jag kör både eltryckeslås (EL580, i princip samma som maeron men med split spindle) och motorlås, inget av dessa är godkända av försäkringsbolagen om man har krav på låsning, det kravet kommer vanligtvis med lösöre >1mkr men det skiljer från försäkringsbolag till försäkringsbolag så det måste man kolla.

Dock har det nu kommit ett eller två lås som är godkända (framförallt har det kommit en standard att godkänna mot, och tillverkarna kommer nog att göra det för nya lås), jag tror alla är motorlås (själv klassar jag det som högre säkerhet än eltryckeslås, och har det i huvudbyggnaden, eltrycke i andra byggnader).

Jag har tidigare lovat en tråd om hur min setup ser ut med lås, RFID inpasseringssystem och KNX-koppling, lär inte bli just nu, men förr eller senare...

/U
 
  • Gilla
rightnow
  • Laddar…
Såg att maken redan svarat... men jag gillar verkligen "God Natt"-knappen. Sen skall jag också ordna med bevattning och belysning till en liten kryddsamling i köket som skall styras. Det kan för övrigt ordnas med en timer också - men det är inte lika roligt. Att vår elentreprenad inte har stuckit iväg i pris beror inte bara på att delarna är köpta i Tyskland utan en bidragande orsak är att vi har ett gott sammarbete med vår elektriker.
 
ullberg skrev:
Ja det går att både låsa och låsa upp, jag kör både eltryckeslås (EL580, i princip samma som maeron men med split spindle) och motorlås, inget av dessa är godkända av försäkringsbolagen om man har krav på låsning, det kravet kommer vanligtvis med lösöre >1mkr men det skiljer från försäkringsbolag till försäkringsbolag så det måste man kolla.

Dock har det nu kommit ett eller två lås som är godkända (framförallt har det kommit en standard att godkänna mot, och tillverkarna kommer nog att göra det för nya lås), jag tror alla är motorlås (själv klassar jag det som högre säkerhet än eltryckeslås, och har det i huvudbyggnaden, eltrycke i andra byggnader).

Jag har tidigare lovat en tråd om hur min setup ser ut med lås, RFID inpasseringssystem och KNX-koppling, lär inte bli just nu, men förr eller senare...

/U
Vad heter de nya låsen då? En tråd vore grymt! Föresten, hur löser man kabeldragning i en ytterdörr när man skall bygga ett nytt hus med en husleverantör?
 
ullberg
rightnow skrev:
Vad heter de nya låsen då? En tråd vore grymt! Föresten, hur löser man kabeldragning i en ytterdörr när man skall bygga ett nytt hus med en husleverantör?
Börjar bli lite OT med avseende på KNX här men:

Jag minns inte, kan vara dorma som har ett av de godkända, tror det varit uppe på forumet förut, borde gå att hitta (eller så kontaktar man SSF så får man säkert svaret).

Antingen ber man husleverantören be dörrtillverkaren förbereda med borrning och karmöverföring (givetvis mot en kostnad, men det blir nog den bästa lösningen), eller så gör man som jag och lite skakigt med tre förlängare borrar på fri hand genom dörrarna (tappade även en borr inne i dörren, fick dock ut den efter mycket om och men). Sen fräser man ut för karmöverföringen i bakkant och fixar kabeldragningen i resten av huset.

Någon gång kommer säkert tråden om låsen, eller så hinner någon annan före mig...

/U

PS: kollade med frugan en gång till igår, och hon repeterade att det var scenarion hon var mest nöjd med. (och tänk inte på scenarion som en "släck allt" knapp, det är förvisso ett möjligt scenario, men då missar man så mycket potential, som sagt, svårt att beskriva hur bra vi tycker det är)
 
  • Gilla
rightnow
  • Laddar…
ullberg skrev:
Börjar bli lite OT med avseende på KNX här men:

Jag minns inte, kan vara dorma som har ett av de godkända, tror det varit uppe på forumet förut, borde gå att hitta (eller så kontaktar man SSF så får man säkert svaret).

Antingen ber man husleverantören be dörrtillverkaren förbereda med borrning och karmöverföring (givetvis mot en kostnad, men det blir nog den bästa lösningen), eller så gör man som jag och lite skakigt med tre förlängare borrar på fri hand genom dörrarna (tappade även en borr inne i dörren, fick dock ut den efter mycket om och men). Sen fräser man ut för karmöverföringen i bakkant och fixar kabeldragningen i resten av huset.

Någon gång kommer säkert tråden om låsen, eller så hinner någon annan före mig...

/U

PS: kollade med frugan en gång till igår, och hon repeterade att det var scenarion hon var mest nöjd med. (och tänk inte på scenarion som en "släck allt" knapp, det är förvisso ett möjligt scenario, men då missar man så mycket potential, som sagt, svårt att beskriva hur bra vi tycker det är)
Tack! Och sorry för OT.
 
Det finns naturligtvis dörrar som är avsedda för elektroniska lås. Borrade och klart från leverantör. Det kostar men ingår liksom i "elektroniskt dörrlås"-priset. Vill minnas att jag tyckte det var dyrt men hade aldrig kunnat göra det så snyggt själv.

Problemet låg snarare i dragningen utanför själva karmen där det blev besvärligt för husleverantören eftersom det inte var något som deras fabrik kunde hantera. Annan eldragning går annars upp i mellanbjälklag.

Det gick dock fint att lösa på plats när väl väggen och dörren stod där.
 
Intressant det här med dörrlås; för vår del är det något som eventuellt är läge att byta ut inom några år.

ullberg skrev:
PS: kollade med frugan en gång till igår, och hon repeterade att det var scenarion hon var mest nöjd med. (och tänk inte på scenarion som en "släck allt" knapp, det är förvisso ett möjligt scenario, men då missar man så mycket potential, som sagt, svårt att beskriva hur bra vi tycker det är)
Jag förstår att det är svårt att beskriva. Men ur min synvinkel så känns det som att om jag nu vill ha mysbelysning så släcker jag lampa 1,2,3 och drar ner dimmern, en procedur på 30 sekunder. Jag inser att det är "något annat" som känns som det grymma med det; skulle du eller någon annan ändå kunna försöka beskriva det för en oinvigd?
 
Lite "banalt" men, mycket blir av den typen. Framför allt blir allt sådant här mycket mer nyttigt(?) i större hus.
Det som ger mervärde är i till exempel vårt kök/vardagsrum/matplats här finns många lampor och några är dimbara,
räknar man in markiser som är reglerbara och så blir det
med knx och scenarion en komforthöjande åtgärd, vi har lagt in "laga mat", "Äta", "Se på Bio", "Kaffe", "släck allt"
scenarion till detta utrymme.

Visst, allt detta kan man ju göra manuellt, men det känns lyxigt att kunna göra detta.
 
Jag tror vi ska skapa en tråd som vi kallar "Möjligheter med KNX", som man sedan kan mata på med idéer. Att försöka få någon som inte ser någon nytta med det, att förstå varför det är bra, är väldigt svårt.
 
  • Gilla
znitz
  • Laddar…
Man kan också se KNX som en säkerhetshöjande åtgärd för huset:
- Kom jag ihåg att släcka efter mig. Surfa in och kolla!
- Är på skidsemester och värmen sjunker under kritisk nivå, låt huset skicka ett mail!
- När du är borta så kan huset stänga av vatten och VVC samt sänka hastigheten på ventilationen
- Huset kan tända och släcka mer slumpmässigt där du vill, inklusive dimmrar och taklampor, beroende på ljusnivå utomhus.
- Huset kan stänga av strömmen till spis, Micro, ugn, diskmaskin, torktumlare och tvättmaskin när du är borta, eller efter en "stund" så att maskinerna hinner blir klara

osv.

Jag använder ovanstående funktioner, det fungerar mycket bra, grannarna har ibland undrat om vi är hemma... fast vi sagt att vi är på semester.


När det gäller statistik så finns det mycket man också kan göra. Här är ett smakprov:
varmetempeffekt.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Överst temperaturen i min acctank, sedan värmesystemets effektuttag, nederst yttertemperaturen
 
  • Gilla
rightnow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.