Halloj!

Jag och damen ska flytta in i nytt hus..
Som alla andra 24521 gångerna jag har kikat på att byta lyckor i diverse projekt så är det dessa förbannade special mått på ALLT!

Eftersom jag inte är på plats i det nya huset i skrivande stund så kan jag inte svara på om det är laminat men som allt annat så är det så mycket pengar som möjligt på så billigt material som möjligt, så vi antar att det är laminat.

Med andra ord så är det lika med totalt uppgjort för att det ska sketa sig med målning osv av luckor.

Någon som vet en bra sida med luckor som har specialmått?
Jag vill liksom inte behöva byta stommar och sånt då jag antar att det är mycket special i väggen bakom.
Att det kostar vet jag, det är ett stort kök, men dom sidor jag har kikat på har liksom varit så pass dyra att det är billigare att åka och köpa ett helt nytt.

Och med en HEL övervåning som ska bli 3 rum istället för en vind, bygga ut badrummet, regla om och gipsa vardagsrummet, nytt golv i alla rum, spiraltrapp istället för den befintliga "hederliga" för att göra rum för badrum och alla vitvaror, så är en budget på 150 000 ganska pressad.
 
Nej det är inte akut och jorden kommer nog inte gå under om jag väntar 6 månader heller, var mer att när man ändå är igång och har semester.

Är inte härjedalskök äckligt dyra?
 
De flesta luckor går bra att lacka så även fanerade eller laminerade så kolla upp det först. Det är ett smidigt sätt att fräscha upp genom att bara lacka själv eller lämna in till lackerare, byta kakel och bänkskivor plus ev öppna upp lite med öppna hyllor eller förändra liknande.

Vi gjorde snabbrenovering för någon tusenlapp plus vitvaror när vi precis flyttade in. Kan lägga in nån bild på skillnaden för under 5000kr inkl golv och väggfärg mm
 
  • Gilla
Kimpaann
  • Laddar…
Okej, för det enda jag har hört är att det INTE går att lacka laminat "/

Ja gör jättegärna det!
 
Är det folierade spånluckor så man inte alls kan få lack att fästa så går det att fuska med att foliera om luckorna med liknande folie som man använder till bilar idag. Jobbet är rätt enkelt på släta underlag till skillnad från bilkarosser och materialet klart överkomligt.

Annars går det mesta att lacka som sagt.

Här kommer förhoppningsvis 3 st förebilder
ImageUploadedByTapatalk1370899566.859837.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByTapatalk1370899598.661515.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByTapatalk1370899614.792318.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ser du resultatet efter att ha målat om vägg och tak, lagt billigt laminatgolv (då vi har småbarn snålade vi och ska byta till något vettigt när de börjar bli större). Sen har jag tagit bort lite överskåp för att få in mer ljus och kunna använda en större fläktkåpa etc. Vi tog bort de limmade "träspeglarna" från luckorna och slipade lite sen lackade vi med kompressor i garaget. Nytt kakel och bänkskivor plus vitvaror.

Bänkskivor, kakel o fix/fog, färg till luckorna och handtag plus diskbänk gick på ganska exakt 2500kr inkl lite mdf då jag fick bygga ett par nya luckor som ersättning för vissa vitrinluckor.

ImageUploadedByTapatalk1370899894.019176.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByTapatalk1370899907.335566.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByTapatalk1370899916.449299.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Helt otroligt vilken skillnad! Och allt detta för 2.500!?

Fanns stora kylen och frysen från början? Men fläkten kan inte vara med i det priset, eller?
 
Hemmakatten skrev:
Helt otroligt vilken skillnad! Och allt detta för 2.500!?

Fanns stora kylen och frysen från början? Men fläkten kan inte vara med i det priset, eller?
Inga vitvaror utan kyl, frys, diskmaskin, spis och fläkt är exklusive de pengarna. Plus att blandaren är inte inräknad då den hade kunnat köpas mkt billigare om vi inte prompt skulle ha borstat istället för kromat.

Det var perfekt budgetrenovering så man fick känna in sig i huset och nu några år senare så kan vi göra om på riktigt. Då har tid och pengar tills dess kunnat gå till större saker än köket sålänge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.