Jag har ett 1 1/2 planshus med dubbla takkupor och planerar att bygga en farstukvist vid entrén som är mitt på husets ena långsida, dvs under en takkupa. Jag planerar att bygga takkupan med sadeltak som huset i övrigt. Jag vill ha en ganska bred farstukvist. Så till min fråga: Hur viktigt är det att det blir samma taklutning på farstukvisten som på takkupan? Om jag väljer att göra det så blir farstukvisten ganska smal. Väljer jag istället att göra taket till farstukvisten lite flackare så kan jag göra farstukvisten bredare. Det spelar ingen roll hållfasthetsmässigt och jag har sökt hustillverkaren för deras kommentar men utan framgång. Frågan är om man skulle reta sig på en annan vinkel än takkupan. Är det någon som stått inför samma fundering? Tacksam för svar
 
Det estetiska kan bara betraktaren avgöra om det är snyggt eller ej, angående hållfastheten så ska det inge spela någon roll hur bred/smal kupan är. Ett tips är att rita upp i t.ex SketchUp en bild i 3d på hur huset kommer se ut, där kan du vrida och vända på idéer och få en uppfattning om hur det kommer se ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.