Hej!
Jag har beslutsångest vad jag ska göra med mina fönster. Renovera eller köpa nytt?

Kåken är från -46 med enkla rektangulära fönster utan spröjs och vad jag har fått fram så har utsidan på fönstren inte målats på mer än 30 år så färgen flagnar både på utsidan och mellan fönstren och kittet har spruckit och delvis försvunnit. Dessutom drar det från fönstren.

Förutom hästjobbet med att ta bort all färg, olja, kitta och måla så har karm och båge ofta skador som måste spacklas. Gångjärn ska riktas. Kärvande fönster ska hyvlas. Dåliga/saknade/ trasiga beslag ska bytas. Risiga persienner slängas. Fönsterbläcken är buckliga och ser för jävliga ut, osv... osv... osv... Och nu senast i går hittade jag röta i tre karmar och en båge.

Jag blir så trött! Känner mig helt uppgiven. Finns det någon anledning att behålla fönstren?

Jag tänkte byta fasad och tilläggsissolera om åtta-tio år. Gör jag bort mig om jag byter fönster nu? Gör jag inget alls är det tveksamt om jag har några fönster kvar om tio år.

Tack för att jag fick gnälla av mig lite!

mvh

Carl-Johan
 
Det låter inte som du har lust att renovera fönstren ;) Å då kommer du säkert att bli väldigt nöjd över nya fina fönster. Har du tur får då några kronor för de gamla på blocket, alltid finns det någon gds-are som vill renovera fönster ;)

Investerar du i fönstren nu så slipper du den kostnaden när det är dags att byta fasad och tilläggsisolera. ;)
 
hehe det är rätt att gnälla lite.

Jag tycker det är relevant att veta hur stor kåken är. Huruvida man skall köpa nytt beror lite på hur många fönster man har. Så hur många fönster rör det sig om?

Personligen tycker jag inte att det är så jobbigt att renovera fönster. Använde speedheater och värmepistol. :) Tror många överarbetar det lite vilket gör det onödigt jobbigt.

Men trots arbetet är det ju inte någon jättekomfort med mina gamla fönster. Rätt jobbigt att öppna vissa fönster tex.
 
Att lämna in fönstren för renovering är ju också ett alternativ.

Själv tycker jag att lackfräs är mycket bättre än speedheater, för plana ytor.
 
Lackfräs. Jag måste prova det på min stående panel med lock ... Sjukt jobbigt att skrapa.

Jag är lite negativ till lackfräsen för speedheatern tar ju inte bort färg som letat sig in i trä. Lackfräsen funkar väl ungefär som en elhyvel? Men jag skall prova den iaf ifs. På fönstren sparar man nog inte så mycket tid om du inte har >100 fönster.
 
det suger verkligen att renovera fönster, men efter att ha fixat våra 14 fönster med spröjs och dubbla bågar, skrapning, slipning, kittning på alla sidor. (56 bågar totalt) från -36 är jag ändå nöjd med att ha sparat en väldig massa pengar på att inte köpa nya fönster.
kommer dock aldrig göra om det på ev framtida hus.
 
Äh, köp nya energisnåla fönster. Man slipper drag och kallras, kan putsa enkelt och ingen vettig människa märker att det inte är tidsenligt.
 
Fred vom Jupiter skrev:
ingen vettig människa märker att det inte är tidsenligt.
Där är jag benägen att inte hålla med, om man väljer fel fönster:)
Men det finns ju nya moderna fönster med gammalt utseende! Kulturfönster från Nordan tex, dom är väldigt fina!
 
Vad är egentligen tidstypiskt?

Carl-Johans fönster från 1946 är ospröjsade.

Många nybyggen nu på 2010-talet är spröjsade.
Vad är tidstypiskt?

Det enda som jag tycker kan bli riktigt fel vid fönsterbyte är när proportionerna mellan karmens/bågens bredd och glasytan förändras. Då kan det bli riktigt fult.
Kanske mest typiskt när man byter från gamla kopplade fönster till kompositfönster.

Att fönstren hamnar en bit in i fasaden vid en senare tillägsisolering tycker jag dock kan vara OK.
Om det inte går till överdrift förstås.
 
  • Gilla
MTech
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.