Hej!

Tänkt byta ut ett element i källaren i ett rum som tidigare använts som verkstad så jag tror att det är 3fas här.

Elementet som jag tänkt skicka på är ett Adax Neo 1000W 400V.

Nån som har koll på vart mina kablar ska in? Gissar att de båda vita ska kopplas ihop för att inte pajja humöret hos andra element i huset. Jorden har jag med koll på men de andra? Nån som känner sig bright på detta?

20130610_204914.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20130610_204908.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20130610_204931.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20130610_204937.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/S
 
Man kan aldrig vara säker på vilka ledare som är vad för något utan det bör man mäta sig till för att vara säker.

Jag tror att ditt element skall kopplas följande: Svart-svart skall ligga ihop och kopplas till det nya elementets plint(blå el. brun). Vit-vit skall ligga ihop och kopplas också till plinten (blå el. brun). Vilka du kopplar till blå eller brun spelar ingen roll. Den bruna ledaren som kommer från väggen lägger du in på en tom plint. Det kan vara en tredje fas från centralen ifall man behöver ett trefaselement men jag är inte säker. Den gröngula jorden kopplar du in som du redan förstått.

En av de vita och en av de svarta går förmodligen vidare till ett annat element som använder samma faser. Därför måste de vara ihopkopplade på det nya elementets plint.

Hoppas du förstår hur jag menar.
 
  • Gilla
Scaramagnum
  • Laddar…
Det finns inga trefaselement, men den bruna är högst troligt den tredje fasen som man inte använt.
 
Äntligen fick jag tid att testa o koppla in mitt element precis som ni beskrivit och det gick kanonfint! Vart lite byxis när det började ryka om det efter första igångsättningen. Googlade direkt och läste att det var fullt normalt. ;)

Tack för vägledningen!
 
  • Gilla
KATN och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.