Hej jag har en fundering, jag bor i ett hus med avloppsstammarna i gjutjärn nu ska jag byta kök så jag funderar på om man ska byta avloppsstammarna ända ner i källaren? Jag undrar om det är stor risk att denna typ av rör går sönder pga ålder?
 
Ja, de har en livslängd på cirka 40-50 år, byt om du har möjlighet.
rogge
 
W
Sönder vet jag inte om de går så lätt men däremot kan de bli stopp i dem lättare än nya i plast. Speciellt om du har dem från tvättmaskinen och du inte har filter på denna, då gör ogämnheterna samt ev rostflagor på insidan av röret att det fort sammlas ihop skräp till en propp. Hade precis en firma hemma som blåste min gjutjärns rör (har ytters få kvar i huset resten plast) pga av stopp. De gick även med kamera genom hela min stam och det var inga problem med rören trots att de är 102 år nu.
 
Hej!

Knackade ner min avloppsstam från övervåning till källargolv i
somras eftersom jag hade allt öppet och enkelt kunde ta bort den.
Gjutj.stammen var ca. 50år gammal och såg ut att kunna hållit 50år till.

/s
 
Visst kan de hålla länge, speciellt en rak stam. Men om du även har böjar på sträckan så kan det vara en bra idé att iaf titta över dem, eftersom de ibland lever ett hårt liv och rostar snabbare än rören.
 
Kan hålla, stämmer säkert. Knackade bort ingjutna gjutjärnsrör i ett badrumsgolv
(50 år gamla) och på några ställen var där punktvisa hål. (ev beroende på dålig lutning, och utifrån kommande fukt. Fria stammar med bra lutning (eller vertikala stammar) håller säkert längre (och är ju lättare att inspektera). Se också upp med gamla gjutjärnsbrunnar, de är utsatta på ett helt annat sätt.
Så baserat på min erfarenhet, och om du ändå ska riva i avloppen så byt så mycket du kan. Det är lite pengar och är det inte ingjutet eller inbyggt så är det snabbt fixat.

/Mats
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.