Jag står idag med en 1,5plansvilla med källare och ett garage som är en ombyggd carport och hemmagjuten platta som är sprucken och hela bygget är allmännt kass. ( garaget altså ) Så jag planerar att göra något åt saken men jag inser ju att skall jag lejja en byggare till att smälla upp mitt garage på ca 80-90kvm med värme vatten och avlopp så lär det landa någonstans över 500000kr vilket är lite saftigt.

Som det ser ut nu så skall det nya garaget byggas ihop med huset så att källartrappan blir en uppgång i garaget och så en gångdörr precis ovanför trappan. Fronten blir ca 7-8m med en "europaport" ca 5m eller så och denna port kommer bli dagliggarage och så kan man ha cycklarna brevid samtidigt som det finns gott om utrymme omkring bilen för att byta hjul och bromsar osv. Sedan skall det gå att köra in en bil innanför denna plats och där skall det finnas en mekgrop alternativt en 2-pelare men där sätter nog takhöjden stopp.

Det skall vara med vattenburen golvvärme och finnas avlopp under dagligbilen ( finns redan ett avlopp i det befintliga garaget) samt tvättställ och ev. spolslang.

Så totalt kommer garget bli omkring 7 x 12m eller 84kvm.

Grävningen kan jag lösa gratis genom en svåger med egen maskin. Grus har jag tillgång till nästintill gratis samt lastbilschaufför som kan lösa transporten till helrtt pengar. Sedan gör jag och svärfar islering, armering och lägger ut golvvärmen själva. Betongpumpbil och betongare samt vibrostag och glättningsmaskin behöver lejas.

Vad kan detta första steg kosta i runda slängar?

Vore kul och veta om det är något som är genomförbart eller om det är i mina drömmar jag bygger garage ::)
 
Någon som har någon som helst åsikt eller syn på detta.

Över 100pers som kllat och ingen som tycker något? :-/

Det brukar ju finnas åsikter om än det ena och än det andra så kom nu med era åsikter och funderingar ang. detta.
 
Hej ,som jag förstår ska du ha en issolerad grund med sockelelement, avlopp .Jag kan tänka mej att Sockel och issolering samt avlopp går på ca 50 000 kr .Betongen ca 16 000 kr -18 000 kr .Som sagt skicka ut offerter .Priserna kom jag fram till eftersom jag gjöt min grund för en månad sedan .Lycka till
 
Mitt sommar projekt var plattan till garaget.

Storlek 4,8x8,4 meter, med kantelement som var 30cm höga
Isolering-frigolit 20 cm + armering och dreneringsrör runt platta. = ca 12 000kr

Grävmaskin + förare och ca 60 cm "stenkross material" = ca 5000kr

Betong 5 kubik + transport och 1h tömning = ca 8000kr
(Specialbetong som skall tåla väder och vind bättre än vanlig betong - högre kvalite)

DVS 25 000kr för en platta. + ca 2 veckors arbete.

Hade först planer på att låta entrepenör göra plattan men de skulle ha mellan 60 000kr och 80 000kr för jobbet.

(ps ett tips, såga bort den övre delen av kantelementet där du skall ha porten och armera hela vägen ut, sätt sedan en liten form längs med. Sätt ett vinkeljärn 10 cm x 10 cm x 250 cm och du har då en hållbarare kant än med enbart kantelement.)

Mvh
Jonas (NV Skåne)
 
Filur_i_hus skrev:
Mitt sommar projekt var plattan till garaget.

Storlek 4,8x8,4 meter, med kantelement som var 30cm höga
Isolering-frigolit 20 cm + armering och dreneringsrör runt platta. = ca 12 000kr

Grävmaskin + förare och ca 60 cm "stenkross material" = ca 5000kr

Betong 5 kubik + transport och 1h tömning = ca 8000kr
(Specialbetong som skall tåla väder och vind bättre än vanlig betong -  högre kvalite)

DVS 25 000kr för en platta. + ca 2 veckors arbete.

Hade först planer på att låta entrepenör göra plattan men de skulle ha mellan 60 000kr och 80 000kr för jobbet.

(ps ett tips, såga bort den övre delen av kantelementet där du skall ha porten och armera hela vägen ut, sätt sedan en liten form längs med. Sätt ett vinkeljärn 10 cm x 10 cm x 250 cm och du har då en hållbarare kant än med enbart kantelement.)

Mvh
Jonas (NV Skåne)
Det var possitiva besked. Det jag har tänkt mig nu är ju lite större men å andra sidan kommer jag ju undan kostnaden för grävare och maskin då jag har egen slva :D

Men på 40k för en platta på 7x12meter borde väll kunna vara ett max då?
 
Om du bara räknar materialkostnader på ca. 7*12 meter el. 84 kvm
Det kan gå att komma under 40´på en platta av den storleken, men kostnaden kan ju variera mycket beroende på materialval osv...
Du tjänar som vanligt mest på att kolla priserna på flera olika ställen och göra så mycket du bara kan själv!

De största kostnaderna är väl
Betong, räkna med ca. 8,5 m3 betong, och m3 pris på ca. 1000-1200:-/m3
Kantbalk, finns flera olika varianter, Beijer tar ca. 550:-/2 meter, emccon balk
Cellplast, finns flera olika varianter, Beijer tar ca. 140:-/kvm, Thermisol (tot 2dm tjock)
Armeringen, ca. 2-3000:-
Pexrören, ca. 3-4000:-

Detta skulle ge en totalkostnad på din platta enligt ovan på ca. 35´

Lite tips inför starten...

1. Om du vill ha fall till golvbrunnen så kan det vara bra att sätta ut två järnrör som du kan stryka av med en regel eller liknande mot sedan, dvs man sätter två järnrör mitt emot varandra med golvbrunnen som centrum och sedan drar man bara av med ngt rakt då får man ett bra fall... Gjut fast järnrören dagen före bara så pass att du kan sprätta bort dem efter strykningen är gjord.

2. Som ngn mer skrev, kapa ned kantelementet där porten skall sitta och tillverka (eller köp färdig om du hittar) en L-balk och najja fast den i armeringsmattan så sitter den kvar när du gjuter... Annars kommer du att nöta mer kantbalken förr eller senare.

3. En del gjuter in tryckimpregnerat trä på en del ställen för att kunna fästa syllen i, det är nog vanligare att man skippar detta moment nuförtiden och istället borrar hål o slår i en "hilti" bult som du sedan drar fast syllen med, glöm dock inte att dra in pex slangen en bit från kantbalken så du har lite mån att borra fast syllen...

LYCKA TILL!

 
Hmm, skulle tro att det går åt cirka 10.5 m3 betong till en platta på 84m2 om man gjuter 10cm. Det går ju åt lite extra betong i kantbalken. Jag gjöt själv min garageplatta nyligen på 70m2 och det gick precis 10m3. Trots att jag gjorde allt utom grävning själv landade priset på 900kr/m2.
 
jo det stämmer nog ganska bra, jag räknade bara 0,1*7*12 för att få en ungefärlig volym...
 
Peet skrev:
Hmm, skulle tro att det går åt cirka 10.5 m3 betong till en platta på 84m2 om man gjuter 10cm. Det går ju åt lite extra betong i kantbalken. Jag gjöt själv min garageplatta nyligen på 70m2 och det gick precis 10m3. Trots att jag gjorde allt utom grävning själv landade priset på 900kr/m2.
Jag kommer nog satsa på lite tjockare platta ändå. 10cm känns som minimum så jag tänkte 15 eller så bara för att.

 
Om du gör ett bra underarbete och dränerar om marken om den är blöt så behöver du bara göra plattan 10 cm och kanske succesivt minska till 8 cm tjocklek in mot mitten... det är dock viktigt att du har större tjocklek innaför kantbalkarna då den ytan skall vara bärande delen, eller där du har ev. bärande väggar.
Sedan är det ju viktigt att armera ordentligt...

Hur tjockt lager med cellplast isolering tänker du lägga?
 
:)10cm i plattan och 20 cm i voten räcker gott och väl .Jag rekomenderar sockel element och issolering under.Våran platta är 6,2 meter * 8,4 meter .Betongen gick på 10800 kronor .Sockel ,dränering, issolering,markduk.markrör och avlopp gick på 27 000 kronor och sedan tog killen 6000 kronor för arbetet (slipning mm)
Lycka till ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.