Hej,

Sitter i tankarna att anlägga en parkering, idén är att göra den 7x7m då jag fått uppfattningen att det bore vara en väldimensionerad parkering för 2 bilar. Troligtvis blir ytan belagd med marksten.

Problem:
Ytan som ska anläggas lutar idag nästan 5dm från vägen på 7m, känns lite för brant. Lutningen avslutas med en kallmur gjord av slaggsten med höjden 1,4m byggd på en betongplatta.

Frågor:
Tror ni att det räcker att bygga upp muren 0,4m (2 varv), har en egen känsla av att muren kan ge vika när man ställer bilar på ytan ovanför med tanke på belastningen...
Om jag tar bort muren och istället fyller ut, hur pass mycket måste det då luta för att hålla. Alltså, om vi tänker oss 2m höjd, vad blir då fallet för att det ska hållbart? har en 5-6m till nästa byggnad, men vill begränsa lutet så mycket som möjligt. Anledningen till denna "lösning" är i såna fall eftersom de L-stöd jag tittat på kostar 25.000 för 8m vilket känns lite i överkant för projektet.

//Rickard
 
Jag fattar inte frågans detaljer. Kanske kan en skiss hjälpa. I och för sig kan jag inte besvara den i vilket fall... :)

Du gör nog rätt i att oroa dig över en ostagad fristående mur på nära 2 m som skall bära upp en bilparkering. Kanske finns det någon möjlighet att lägga ankare inåt för att hålla muren på plats, men långsamma sättningar pga frost o bilar kommer väl så småningom knuffa omkull muren.

Vår granne har en mur av betongsten som är ca 1 meter hög och avgränsar hans gräsmatta från vägen. Den rasar av trycket ungefär vart tionde år. Grannen bygger dock troget upp den. Förmodligen tycker också han att L stöd är för dyra.
 
Förstår att beskrivningen var obegriplig, tack för ditt försök.

Hursomhelst, jag har försökt sammanfatta det i en liten bild nedan, som ni ser vore bästa lösningen naturligtvis L-stöd som ersätter dagens mur rakt av. Men som jag beskrivit tidigare så känns det som en onödigt dyr lösning samt så används ytan inte till något idag.


Lila: Väg
Grå: Tänkt fyllnad/parkering
Grön: Gräs
Röd: Förråd
Svart: Dagens mur...

Hoppas detta gjorde saken tydligare, vad jag vill veta är alltså vilken lutning jag måste räkna på för att denna lösning ska hålla, samt om det finns någon fyllnad som går att bygga med högre vinkel?

parkering.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ca 30 grader från horisontalplanet brukar fungera ofta.
 
Intressant. Om jag räknar rätt innebär därmed 2 meters höjd att slänten skall vara 3,46 meter lång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.