Vi är spekulanter på ett hus som har lite fel och brister, men inget som inte går att åtgärda. Min fråga gäller fogarna på badrumskaklet som enligt mäklaren verkar vara golvfog som satts på väggarna (!). Är det någon som vet hur svårt och riskabelt det är att försöka ta bort gammal fog och ersätta den med ny? ???
 
Vad skulle det vara för problem med fogen på väggen?
Vi har samma fog på vägg som golv, allt enligt det system vi köpte. Där används samma fog, möjligtvis kan man använda olika nyanser på fogen mellan golv och vägg.
 
Samma här. Samma fog-typ golv som vägg men olika nyanser...

Dock i hörnen och vägg-golv ska det vara silikon...
 
skrapa ur några milimeter djupt och fyll på med nytt fog :). Skrapa inte så djupt så tättsiktet skadas! Gjorde det i mitt kök och det gick faktisk lättare än jag har väntat mej. Använde spetsen på en potatisskalare ;D ;D som passade precis till det jobbet ;). Fogarna behöver vara urskrapade helt rent enbart närmast kakelkanten så inget gammalt syns när det nya fogmassa täcker över ;)
gaia
 
Coolman

Varför silicon i golv vinkeln?
 
Silikon - från golv till tak i hörnen- tror jag menas. För att undvika sprickor om det rör på sig lite grann, väggarna alltså.
 
Det finns ett ritsverktyg att köpa. Vi skrapade bort ful brun fog i badrummet o ersatte den med fräsch vit. Dammigt o lite trist men ååå så fint det blev! Som nytt! ;D
 
Pebbe skrev:
Silikon - från golv till tak i hörnen- tror jag menas. För att undvika sprickor om det rör på sig lite grann, väggarna alltså.
och det gäller enbart i trähus= hus med träkonstruktion i golv och väggarna, förstås.
gaia
 
Mogge ge mig en bra anledning till att det ska vara silicon i vägg golvvinkel? Och vad ska den fylla för funktion?
 
Skomannen skrev:
Mogge ge mig en bra anledning till att det ska vara silicon i vägg golvvinkel? Och vad ska den fylla för funktion?
För att hindra sprickbildning.
 
Pocke Vad för sprickbildning menar du?
Vad exakt menar du att siliconen gör för något i golvvinkeln? Ska den bottna då eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.