Vilket är minst arbetskrävande när det gäller att behandla en träfasad? Järnvitriol, faluröd, oljelasyr bör ligga bra till...
 
Järnvitrol alla ggr
 
Börja bakifrån, hur vill du att huset ska se ut? Vill du bara ha en fasad med så lite underhåll som möjligt så välj bästa möjliga virke och byt ut panelen vart 50:e år eller så.

Järnvitriol är ju bara grått (och skiftar från år till år). Rödfärg är pulvrigt och svårt att måla över om du ändrar dig. En lasyr bör underhållas regelbundet för att se snygg ut och skydda fasaden.

En schysst kompromiss mellan underhåll / arbete / utseende är täcklasyrer. 2 skikt med grundolja i botten, håller i ca 10 år.
 
1983 tilläggsisolerade och panelade jag ett hus.

Grundade bräderna med Jotuns Trebitt (en grundolja) och färdigströk med två lager Nordsjö täcklasyr, en vanlig akrylatfärg (Jotuns färger fick man inte bryta på den tiden).

1998 sålde jag huset. Det var då helt ok utan behov av ommålning.
15 år i krävande mijlö nära havet på en liten ö på västkusten tycker jag är ett gott betyg.
 
Det var mer gift i färgen förr.
 
Fred vom Jupiter skrev:
Det var mer gift i färgen förr.
På 30-talet och tidigare var det mer tungmetaller i färgen än vad vi har nu, men regelrätta gifter är det betydligt mer av idag.
 
Falurött/slamfärg el tjära/tjärfärg är enklast och minst arbetskrävande både vid nymålning och inte minst när det är dags för underhåll. Det behövs aldrig någon grundning, skrapning el spackling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.