Som sagt, jag ärvde 250 000 kr nyligen och jag undrar vad jag och min sambo bör göra med pengarna. Jag är inte så insatt i aktier, fondsparande och dylikt.
Vår ekonomiska situation idag:
  • Vi har drygt 310 000 kr på sparat idag där ca 40 000 kr är bundet i aktier och 20 000 kr på sparkonto.Vi har även 2 "äldre" bilar (2004 & 2006) som är avbetalda och värderade till totalt 60 000 kr.
  • Vi har en nybyggd villa och tomt värderad till ca 3 800 000 kr där vi har 3 st 3-åriga bottenlån på totalt 3 000 000 och ett rörligt topplån på ca 250 000 kr.
  • Vi har ett Wasa kreditlån på 60 000 kr med 7 % ränta (2 år kvar, 2500 kr/mån) och en räntefri avbetalning på bilservice på 17 000 kr ( 1 år kvar, 1 500 kr/mån).
  • Vi har en del jobb kvar att utföra på hustomten, uppskattningsvis för ca 50 000 kr.
  • Vi sparar i dagsläget ca 4-5 000kr som buffert + några slantar i pension och till våra 2 barn.

Vad bör vi göra?
Tack på förhand
mvh/Mathias
 
Betala av Wasa-lånet iaf. 7% ränta är svårt att få på någon annan sparform.
 
Det där är ju en helt personlig sak.

Vi har så olika sätt att se på och uppskatta världen.

Två förslag:
Betala in Wasalånet.
Ta ett sabbatsår eller -halvår.
 
Eftersom ni har sparat en rejäl slant redan hade jag betalat de små krediterna, gjort färdigt tomten och betalat av på lånen. Ditt hus är väl den bästa pensionsförsäkringen.
Jag är långt ifrån någon ekonom, men det är vad jag hade gjort.
 
Jag hade betalat av bilservicelånen också, Med 2 bilar kan det snart kosta 17k till, alltså kan det vara skönt att det kontot nollat.

Trädgården kan väl vara skönt att få i ordning.

Att fördela ut en bra grundplåt till sina barn kan väl vara skönt, säg 25k/ barn, Sen kan ni göra vad ni vill med de sista 70k:)
 
Wasalånet ska bort.
Vad ligger räntan på topplånet på?

Lite osäker på likviditeten, är det 310k inkl 250k eller är det 560k efter arvet?
 
Är det 310 k ink arvet så får ni inte längre göra vad ni vill med de 70k, Då ska de ovillkorligen in på ett buffertkonto...

;)
 
Det är 310 000 kr inkl. arvet.
 
Topplånet ligger på 4,5 % just nu
 
Wasalån och bilkredit bort utan tvekan!
 
100k buffert
50k trädgård
60k wasa
100k kapa topplånet

Bilservicelånet är ju räntefritt så låt den rulla.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Mikael_L
Ja det är ju så svårt att råda, vi alla tänker så olika.

Men Wasa-krediten skulle jag bums lösa, 7% "tjänar" du inte lika lätt på något annat vis.

Ett buffertspar på mellan 50 och 100' tycker jag nog att man mycket gärna får ha, om möjligheten finns. Visst kan det även få vara ännu mer, men då ska man nog egentligen ha framtida investeringar av något slag i sikte.

Blir det sen något över så skulle jag själv nog fundera på hur mycket jag vill "slösa bort på konsumtion", kanske en drömresa, eller det där hembiorummet eller en TIG.svets eller vad man nu har för böjelser.
Och så trädgården kommer ju givetvis här också.

Och om det sen är något kvar så amortera topplånet med det.


edit:
Nimajneb skrev:
Bilservicelånet är ju räntefritt så låt den rulla.
Precis, det finns ju buffertspar för oväntat.
 
Tack för alla goa kommentarer. :)
Om man spar 100k i buffert hur mycket av det bör man placera i spar, aktier, fonder etc långsiktigt/kortsiktigt?
 
Stockholmsbörsen har gått upp 9% i år (Dow Jones 16,4%).
Vilket betyder att en indexfond hade varit en mycket bättre affär än sparkontot.

Men så är ju alltid, sett i backspegeln :confused:
 
Ska man ha en buffert på 100k så tycker jag att det just ska vara en buffert och då skall de ligga lättillgängligt på ett sparkonto. Inte kul om börsen faller och man behöver sina 100k
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.