Håller på att bygga en badtunna med tunna & lock från badtunna24.
Sandfilter, pump och 3kW värmare är från Pahlen.


Inkopplat till ny undercentral med timerstyrning via kontaktor för pump och värmare.

Uppgradering från mitt tidigare uppblåsbara SPA från Rusta.

WP_000396 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
WP_000408.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
WP_000410.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Endast elvärmare? Hur lång tid tar det då?
 
Det är isolerat så tanken är att hålla värmen konstant ovanför 30° (35-38°).
Har inte hunnit med några mätningar då jag fortfarande håller på att bygga, men jag antar att en 3kW värmare ska kunna höja temperaturen med 2° - 2½° i timmen.

Ska mäta senare och försöka hitta ett lämpligt schema att köra cirkulation och värme.
Det är väldigt bra skjuts i cirkulationen med Pahlens minsta pump (Micro 33), den har cirkulerat hela baljan på ca 15 min. Allting är kopplat med 50 mm PVC-slangar med in och utlopp från Hayward.

Tänkte mäta hur lång tid det tar att förlora 1° C och sen se hur lång tid det tar att värma upp detsamma och sen låta den gå efter ett sånt schema?
 
Blev premiärdopp igår på Nationaldagen.
Har ställt timer att gå i följande intervaller:
8.00 - 9.00
13.00 - 14.00
17.00 - 18.00
20.00- 22.00

Soliga dagar som igår verkar inte el-värmare behövas, temperaturen gick upp från 35,7° till 38,5° utan hjälp av el.

Borde bli helt klar till helgen, saknas nu luckor till maskinrummet samt lite isolering.

WP_000422.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vidamic
  • Laddar…
Kul! Återkoppla gärna mer om förbrukning osv... jag tror jag ska gå på både el och ved, åtminstone vintertid känns det som om vedeldningen kan behövas också kanske. Hur många får plats och hur sitter man i, sitter man på golvet eller på säten?
 
Hur mycket isolering la du mot marken samt klädde in tunnan med?
 
har du skummat fast cellplast?
 
Fick luckor på plats i Lördags så nu är det i princip helt klart, tog 2½ vecka att bygga på ledig tid efter jobb och helger.

Ligger 50 mm XPS cellplast på marken, under det är det en avjämnad yta av grus.
Sidorna är isolerade med vanlig frigolit 70 mm som satts fast med fogskum.

Man sitter inte på golvet, den är konstruerad som en badtunna med sitsar runt om. Den är formad som en oktagon, så jag antar att man ska kunna klämma ner 8 pers? Men enligt Badtunna24 så är den avsedd för 6-8 pers.

[video=youtube;F9PrN9oZGtc]http://www.youtube.com/watch?v=F9PrN9oZGtc&feature=youtu.be[/video]

WP_000427.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej det ser väldigt fint ut, håller på att planera för den lite större tunnan, kanske kommer att höra av mig lite längre fram med frågor om jag får?
/Börje
 
6
Hur mycket har allt gått på om du inte räknar med kostnaden för virket?
 
matte75 skrev:
Hur mycket har allt gått på om du inte räknar med kostnaden för virket?

Badtunna = 7.900 kr
Lock = 1.900 kr (600 i rabatt)

Pahlen Sandfilter 350, Pump Micro 33 samt 3kW värmare = 5.500 kr

PVC-slang, Kulventiler, inlopp & utlopp, klämringskopplingar (50mm) = 2.200 kr

Elektriker + material = 11.000 kr (Kapslad El-central med programerbar timer kopplad med kontaktor till värmare och pump, jordfelsbrytare m.m. Kopplat med 5 x 2,5 mm²).

Virke, skruv, isolering, beslag m.m. = ca 5.000 kr


Men jag har byggt med ganska dyra grejer, går nog att fixa detta till en billigare peng.
Men eftersom jag vill drifta detta på vintern också så vill jag ha ordentliga grejer.
 
du köpte inte med vedkamin?
 
Var har du placerat in respektive utlopp till och från reningsverket?
 
Bumpar denna lite, hur fungerade tunnan i vinter? Har ni badat något? Elförbrukning?

Går i tankar på samma uppsättning, men har svårt o välja mellan kamin eller elpatron.
 
shadowfire skrev:
Bumpar denna lite, hur fungerade tunnan i vinter? Har ni badat något? Elförbrukning?

Går i tankar på samma uppsättning, men har svårt o välja mellan kamin eller elpatron.
Det har fungerat alldeles utmärkt denna vinter, jag kör kvar på samma schema som jag började med.

Har ställt timer att gå i följande intervaller:
8.00 - 9.00
13.00 - 14.00
17.00 - 18.00
20.00- 22.00

Temperaturen har aldrig gått under 35º d.v.s. kl 08.00 när första intervallen startar.
Ska jag bada brukar jag starta manuellt ca 1 timme innan bad så att den ligger på minst 38º
Skötsel har varit hur enkel som helst, matar bara i en långsamklor-tablett i flotören varannan vecka. Någon gång ibland får man höja PH lite (2 gånger under vintern).

Kostnad skulle jag tippa på ca 450-500/mån kr när det är några minusgrader ute. Det jag skulle behöva är att komplettera med ett riktigt isolerlock för vintern. Å andra sidan slipper jag sopa snö från poolen eftersom värmen som går igenom smälter all snö som faller, åtminstone i år när det nästan inte kommit någon snö.

Personligen skulle jag inte orka mecka med vedkamin när jag ska bada, skönt att bara lyfta på locket och hoppa i. Och när sommarsolen kommer fram så behövs ingen elvärme, i somras kom den lätt upp över 38º utan elpatron, locket av kanalplast är ruskigt effektivt.

Badar gör jag nog mer nu när det börjar bli lite vårkänsla. Vinterbad Nov-Feb skulle jag tippa att det blivit max 6 gånger, tar emot lite att släpa sig ut i mörkret och kylan, även om det är varm o skönt i vattnet. Personligen känns det som vi i min familj kommer bada mest vår-sommar-höst.
 
  • Gilla
vidamic
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.