Hej

Vi behöver byta våra vetiler på elementet i hela huset då de läcker. Vår bergvärepanna reglerar temperaturen beroende på returvattentemperaturen från elementen och utetemperaturen.

Enligt IVT så behövs det ingen termostat och termostaterna som passar på våra element var rätt fula. Å andra sidan så har vi ganska mycket solinstrålning i vardagsrummet där även den öppna spisen finns.

Så vad säger ni andra, termostat eller inte?

/Zeb
 
det är mycket oekonomiskt att ha termostater när man har värmepump.


kan kan ha termostater i endast det rum som solen värmer, om solen värmer mycke i just detta rum.

värmer solen hela huset ska man ha en inne givare, en inne givare är aldrig fel att instalera ändå, då tar man tilvara på energin som bildas på annat sätt.
 
  • Gilla
Olle_82
  • Laddar…
CarMan skrev:
det är mycket oekonomiskt att ha termostater när man har värmepump.


kan kan ha termostater i endast det rum som solen värmer, om solen värmer mycke i just detta rum.

värmer solen hela huset ska man ha en inne givare, en inne givare är aldrig fel att instalera ändå, då tar man tilvara på energin som bildas på annat sätt.
Nog nog finns det energi att spara genom att ha termostatventiler men det viktigaste är att radiatorsystemet är injusterat så att termostatventilerna normalt alltid är helt öppna och endast stryper flödet i de rum som tillfälligt fått för hög temperatur.

/Patrik
 
Pasta skrev:
[quote author=CarMan link=1133710548/0#1 date=1133716335]det är mycket oekonomiskt att ha termostater när man har värmepump.


kan kan ha termostater i endast det rum som solen värmer, om solen värmer mycke i just detta rum.

värmer solen hela huset ska man ha en inne givare, en inne givare är aldrig fel att instalera ändå, då tar man tilvara på energin som bildas på annat sätt.
Nog nog finns det energi att spara genom att ha termostatventiler men det viktigaste är att radiatorsystemet är injusterat så att termostatventilerna normalt alltid är helt öppna och endast stryper flödet i de rum som tillfälligt fått för hög temperatur.

/Patrik
[/quote]


nä det där stämmer inte!
markvärmepumpar har inte efektstyrda kompresosrer ! Dom jobbar med on/off = dom komer at ge skiftande värme & detta gör att termostaterna stryper flödet i onöden.
ska du spara enegri så är det innegivare som gäller
 
CarMan skrev:
[quote author=Pasta link=1133710548/0#2 date=1133721491][quote author=CarMan link=1133710548/0#1 date=1133716335]det är mycket oekonomiskt att ha termostater när man har värmepump.


kan kan ha termostater i endast det rum som solen värmer, om solen värmer mycke i just detta rum.

värmer solen hela huset ska man ha en inne givare, en inne givare är aldrig fel att instalera ändå, då tar man tilvara på energin som bildas på annat sätt.
Nog nog finns det energi att spara genom att ha termostatventiler men det viktigaste är att radiatorsystemet är injusterat så att termostatventilerna normalt alltid är helt öppna och endast stryper flödet i de rum som tillfälligt fått för hög temperatur.

/Patrik
[/quote]


nä det där stämmer inte!
markvärmepumpar har inte efektstyrda kompresosrer ! Dom jobbar med on/off = dom komer at ge skiftande värme & detta gör att termostaterna stryper flödet i onöden.
ska du spara enegri så är det innegivare som gäller[/quote]


Nu generalicerar du lite väl hårt. Alla hus är inte lämpliga att styra med inomhusgivare
givarens placering är väldigt känslig för hela husets komfort, alla har inte en optimal planlösning där du kan placera en inomhusgivare som fungerar som referens för hela huset.

Nog vet jag att värmepumpar körs med intermitent drift (On/off) och använder systemets volym för att ackumulare värme, så länge man inte har en acktank pumpen får jobba mot så blir det många till och frånslag.
Inte påverkas de vanliga termostatventilerna av den intermitenta driften det är känselkroppen för trög för.

Är rörsystemet helt korrekt injusterat så kan man skippa termostater inne helt och bara köra på utekurva men då sparas ingen energi när man eldar i öppnaspisen det enda som händer är att temperaturen stiger inomhus.

Om man räknar rent ekonomiskt på investeringen av termostatventiler mot energibesparingen så är det kanske tveksamt om det lönar sig men komfortmässigt så är det en fördel om man har andra värmekällor som tex öppen spis eller kamin.


/Patrik
 
Man ska ha en ute givare som styr värmepumpen !
inne givaren är bara för att kompensera mot tilförd energi i huset som inte utegivaren vet om.

en termostat på en radiator stryper flöder under en gaska stor tempratur växling.
vill du ha 21 gradet inne så har den strypt flödert en hel del vid 21 grader, för att hinna stänga vis 23 grader, du har altså fult flöde vis 19 grader. detta är inte optimalt alls.

men presis som jag skrev ibörjan kan det tillämpas i enstaka rum om ingan annan lösning finns.

med en ine givare så blir det mycke riktigt lite ge o ta, då man bara har en inne givare till hela huset, men det funkar otroligt bra i 99% av fallen
 
  • Gilla
Olle_82
  • Laddar…
Beror som sagt på hur villans planlösning ser ut! T.ex. i ett hyreshus är det helt otänkbart med rumsgivare. Även i vissa stora villor kan det funka halvdant med det.
Men för det mesta är en innegivare den bästa lösningen. En bra lösning är ofta att ha termostatventiler på övervåningen och strypventiler på undervåningen om den vanliga givaren sitter på undervåningen.
 
OK om jag fattat er rätt så räcker det med flödesventiler i hela huset men jag kan sätta termostatventiler i vardagsrummet för att ta kompensera för värmern från den öppna spisen och solinstrålningen?

Med våran planlösning så blir vardagsrummet varmt vid eldningen men resten av huset påverkas inte i samma grad så jag tror inte det hade varit lämpligt om VP slog av helt när jag eldade för då hade sovrummen och köket blivit för kalla.

/Zeb
 
Zeb skrev:
OK om jag fattat er rätt så räcker det med flödesventiler i hela huset men jag kan sätta termostatventiler i vardagsrummet för att ta kompensera för värmern från den öppna spisen och solinstrålningen?

Med våran planlösning så blir vardagsrummet varmt vid eldningen men resten av huset påverkas inte i samma grad så jag tror inte det hade varit lämpligt om VP slog av helt när jag eldade för då hade sovrummen och köket blivit för kalla.

/Zeb

om det är stor skilnad vid eldning som du säger så är det en bra lösning, men tänk på att en innegivare kan du ju ha också, för att ta tilvara på den värmen som faktiskt spridersig till restan av huset.
inne givaren behöver ju inte sitta i vardagsrumet & om du ändå sätter den där så går det ju att ställa känslighetan på den & oftas så stänger inte en innagivara av värmepumpen, utan ändrar bara skalan som pumpen ska arbeta mot ( pumpen tror heltplötsligt att det är varmare ute än vad det är)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.