Vilken kulör bidde det då?
1500-n eller 2002-B? Eller något annat morgondis är väl typ 2500-n
 
lukewalker skrev:
Vilken kulör bidde det då?
1500-n eller 2002-B? Eller något annat morgondis är väl typ 2500-n
Nja, Morgondis är nog snarast S1500-N.

När jag (eller rättare sagt målarna) målade mina byggnader i höstas,
strök de boningshuset med Morgondis S1500-N.
Stall och garage, som ligger som små flyglar, fick S2500-N.

Så det blir en liten men trevlig färg-, eller snarare ljushetsskiftning mellan huskropparna.
Rekommenderas!
 
  • Gilla
nemlan
  • Laddar…
Lite sent att lägga sig i, men jag tror att när handlaren pratar om "mögelsporer" så menar han kluster av svartmögelpåväxt som bildar svarta prickar. De går att se med blotta ögat eller lupp.

Gällande mögeltvättar så är de att rekommendera föra ommålning eftersom de har i egenskap att döda svamparna. Om man inte tar kol på dem ordentligt så ligger de kvar i grundlagret och växer igenom det nya. För de som är intresserade har Trätek en mycket bra broschyr om det hela: http://www-v2.sp.se/publ/user/default.aspx?RapportId=10088#10088
 
KnockOnWood skrev:
Nja, Morgondis är nog snarast S1500-N.

När jag (eller rättare sagt målarna) målade mina byggnader i höstas,
strök de boningshuset med Morgondis S1500-N.
Stall och garage, som ligger som små flyglar, fick S2500-N.

Så det blir en liten men trevlig färg-, eller snarare ljushetsskiftning mellan huskropparna.
Rekommenderas!
Låter snyggt, har du lagt upp någon bild här på forumet?
 
lukewalker skrev:
Vilken kulör bidde det då?
1500-n eller 2002-B? Eller något annat morgondis är väl typ 2500-n
Det blev en Beckers Akrylat Max med färgkod B 076 Svalka, blandat med Bas-B
(kommer tydligen att utgå, men var betydligt billigare än blandat med Bas-A)

Delar dvs. altanen har nu varit målad med den färgen över helgen - Blev faktiskt bra, även om inte kanske färgskiftningen mellan grått och blått kommer att uppstå igen.

Knutarna kommer att förbli vita!.

nemlan skrev:
Lite sent att lägga sig i, men jag tror att när handlaren pratar om "mögelsporer" så menar han kluster av svartmögelpåväxt som bildar svarta prickar. De går att se med blotta ögat eller lupp.

Aldrig försent med god information.
Frågade samma sak till på 3st färgaffärer till, om brädan som jag hade med mig var i gott skick samt om den hade någon antydan till mögel. Ingen av dessa kunde se någon mögel. Den enda svarta fläck de kunde hitta på brädan, var nog en sot prick från t.ex. vedeldning.

nemlan skrev:
Gällande mögeltvättar så är de att rekommendera föra ommålning eftersom de har i egenskap att döda svamparna. Om man inte tar kol på dem ordentligt så ligger de kvar i grundlagret och växer igenom det nya. För de som är intresserade har Trätek en mycket bra broschyr om det hela: [länk]
Tack för informationen. Det annan målarkunnig personal sa, var att man skulle vara försiktig med mögeltvätt om det inte var nödvändigt och att bla. fönster måste täckas om man skulle köra mögeltvätt med högtryckspruta. (dock skulle man vara väldigt försiktig vid användandet av högtryck så inte vattnet tränger in.)

//jan
 
  • Gilla
nemlan
  • Laddar…
Ja fick du 3 mot en som inte kunde hitta antydan till mögel så är det helt lugnt. Tråkigt sätt att försöka ragga merförsäljning på av den första. :thumbdown:

Fasadtvättmedel är inte det skonsammaste men buskar och rabatter brukar man bara behöva täcka över. Fönster o.dyl. skyddas alltid eftersom många tvättmedel kan etsa glaset, t.ex. vid starkt solljus (har varit med om folk som passat på att tvätta fönster samtidigt som fasaden...). Precis som du skriver ska man vara försiktig med högtryck + träpanel! Använd hellre en borste eller skumspruta så att du får lite lödder som hänger kvar. Efter lätt skurning med borste sköljer man ner allt med vattenslangen.
 
nemlan skrev:
Låter snyggt, har du lagt upp någon bild här på forumet?
Det är svårt att förmedla intrycket med en liten pocketkamera, men här är ett försök.
Mycket liten nyansskillnad, men den finns där faktiskt.
P1020240.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.