Hej på er!
Jag har köpt en Husqvarna AM 320, och den behöver inte gå "hela tiden". Den klarar av 2200m2 och min gräsmatta är ca 1000m2. Ska jag låta den klippa lite varje dag eller är det bättre för gräset att låta den köra längre pass, fast varannan dag?
Med vänlig hälsning. Bluto
 
Så mycket växer nog inte gräset på en dag att det gör någon skillnad.
 
Manualen säger att klippning varannan dag kan ge bättre gräskvalitet men å andra sidan ger klippning varje dag jämnast utseende.
Jag är själv i samma situation och min klippare går varje dag för tillfället, kanske mest för att det är roligare att se den arbeta än att stå i laddstationen varannan dag;)
 
Bluto skrev:
Hej på er!
Jag har köpt en Husqvarna AM 320, och den behöver inte gå "hela tiden". Den klarar av 2200m2 och min gräsmatta är ca 1000m2. Ska jag låta den klippa lite varje dag eller är det bättre för gräset att låta den köra längre pass, fast varannan dag?
Med vänlig hälsning. Bluto
Har själv en Gardena R40L, som skall vara en Husqvarna generation 3 i grunden. Enligt en tekniker på HQ som jag talade med förra sommaren så har dessa en inbyggd funktion som känner av motståndet i gräset när den klipper och då automatiskt går och vilar i laddstationen. Detta är vad teknikern sa till mig och om det även skulle gälla AM320 vet jag inte. Men om det finns i Gardena R40Li (HQ:s enklaste robotklippare i generation 3), så borde det ju finnas i AM 320. I sådana fall avgör klipparen själv när den tycker att det är lämpligt att ladda. Själv har jag därför normalt inget schema inställt utan låter den klippa "at will".

För övrigt torde det vara att föredra att klipparen är ute på gräsmattan "så mycket som möjligt" i den händelse att man har mycket mossa och/eller om man vill ha en mer "hård" gräsmatta. Mossa gillar inte tryck, medan gräset klarar det mycket bättre, kanske rent av stärks av det i viss omfattning. Jag försöker använda min "instinkt", dvs låter klipparen gå så mycket som möjligt och om den okulärt skulle börja se sliten ut så kommer jag dra ned på klippningen i den mån det är möjligt.
 
legion skrev:
Manualen säger att klippning varannan dag kan ge bättre gräskvalitet men å andra sidan ger klippning varje dag jämnast utseende.
Jag är själv i samma situation och min klippare går varje dag för tillfället, kanske mest för att det är roligare att se den arbeta än att stå i laddstationen varannan dag;)
Jag har en Worx Landroid 1.0 från förra året som jag låter köra två dagar á 12 timmar och sen vilar den och gräsmattan en dag. Då får man fortfarande en matta som ser jämn och nyklippt ut och den får ändå vila sig så gräset hinner återhämta och resa sig fint. Har ca. 1000 kvm gräsmatta.
 
  • Gilla
Redhill och 1 till
  • Laddar…
Hej igen!
Ok, lite olika svar men jag kommer nog att låta den gå lite längre pass varannan dag, och låta gräset vila sig, som några skrev om. Det känns ju lite meningslöst att låta den gå bara för att "bekämpa" mossa. Det måste ju vara bra att spara klipparen också.
Med vänlig hälsning. Bluto
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.