Vi har kommit fram till att vi bör konvertera vår villa från 1977, 1,5 plan med oinredd övervåning och direktverkande el. Tanken är att byta till frånluftsvärmepump.

En fundering som varit är hur man bäst drar rören fram till radiatorerna dyker dock upp. Har ingen torpargrund att krypa runt i och dra rör, och att ha dem synliga hela vägen runt känns inte så kul.

Då kommer alternativet att dra rören uppe på övervåningen, och sen dra ner från taket i varje rum. Inte hittat jättemycket info om detta, så jag frågar:


  1. Funkar detta? Är det några generella problem att dra rör uppe i kallt utrymme? Antar man måste isolera dem?
  2. Vilken typ av rör är att rekommendera vid denna typ av dragning?
  3. Om jag senare bestämmer mig för att bygga färdigt övervåningen tänker jag att det är en fördel att ha rör där uppe redan (tänkte att jag drar rören innanför det framtida döutrymmet vid takfotsnocken) , men funkar det att i efterhand koppla in övervåningens framtida radiatorer i den rördragningen jag gör nu eller sabbar man någon sorts balans i systemet?
  4. En annan fråga; kan man börja med radiatorer i de gamla badrummen för att senare byta till vattenburen golvvärme när vi ändå måste renovera dem om 5-10 år? Eller måste det fram en annan typ av ledning dit då?
 
Jag är ju inte rörläggare men så är det bitvis draget i vårt gamla hus. Dessa har blivit tilläggsisolerade för ursprungligen vardetklent med isoleringen. Nu har vi både järn och kopparrör i vårt system så jag kan inte råda vad man ska dra. Tror själv jag kommer att dra PEX för tre element i vardagsrummet i sommar. Där ansluter jag dock från krypgrunden.
Det enda jag tänker på för golvvärme är cirkulationen. För små ytor kan det räcka med en shunt/termostat, men för större behövs en cirkulationspump driva golvvärmen i slingan/orna.
 
Personligen skulle jag hellre välja att ha horisontellt monterade rör strax ovanför golvsockel än vertikala rör som kommer ner från taket vid varje element. Jag har målat mina rör i samma färg som väggarn och störs inte av dem.

Du slipper dessutom en del problem som du redan identifierat; Isoleringen är inte nödvändig eftersom värmeförlusterna tillförs rummet och inte övervåningen.

3, det finns olika system för att dra rör till element med sina respektive fördelar och nackdelar:
http://www.purmo.com/docs/_TP_Dimensioneringsbroschyr_SE_1110.pdf

4, Det finns shuntar för golvvärme som löser ditt önskemål:
http://www.catalog.uponor.com/index.php?id=27&no_cache=1&L=sv-SE&tx_uponorproduct_pi1[child]=528
Tex Uponor Push 12T
 
jtl skrev:
Personligen skulle jag hellre välja att ha horisontellt monterade rör strax ovanför golvsockel än vertikala rör som kommer ner från taket vid varje element. Jag har målat mina rör i samma färg som väggarn och störs inte av dem.
Hur löste du det förbi dörrar? Har två altandörrar och en ytterdörr att passera. Går det att få ner under golvet lokalt på något sätt? Har svårt att se framför mig hur det kommer att se ut.
 
Det finns ett system med "platta rör" som läggs under en specialtröskel. Kommer inte ihåg hur högt det blir. I samma system finns det sockel lister med plats att gömma rören.
 
Jag har tyvärr inga tips. På det våningsplan där jag har radiatorer finns bara ett hinder, en trappa. Systemet börjar på ena sidan och går sedan nästan hela varvet runt till rummet på andra sidan.
Kanske får du acceptera att rör kommer ner vertikalt i några rum. Då tar du dig förbi två av dörrarna vilket borde räcka för att täcka alla rum.
Lite svårt att se framför sig utan planlösning. Antar att du har gjuten platta?
 
Du kan bocka ner rören under tröskeln, men det vanligaste är att gå runt dörren. Blir alltid kallras kring yttertrösklar så jag undviker det i största möjliga mån, då brukar man gå över dörren uppe kring taket, eller gå runt hela huset.
 
Stör du dig på rören så bygg in dem i en låda, man drar ALDRIG rör med värme eller vatten ikallutrymmen ovanför det inreda. Du skadar hela huset om gått fryser..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.