Hej, imorgon kommer vår husleverans. Och då är det väldigt snart dags att måla. Har tänkte att beställa färg idag eller imorgon för att få färgen så snabbt som möjligt. Sedan ska vi måla under tiden byggarna har en byggnadsställning på plats tänkte jag.

Fasadpanelen (liggande) är grundad från fabrik med Engwall o Claesson grund LASOL

Är det bäst att fortsätta med samma färgtillverkare eller kan man gå på något annat? EoC :s fasadfärg är inte längre rekommenderat köp enligt Folksams färgtest 2012, även om det är marginellt, och där jag ska måla så fungerar den dock tillfreds pga inte så fuktigt klimat.

Detta är alternativen som jag tittar på:

Engwall o Cleason Fasad ca 120-130kr /liter /via hustillverkaren
Alcro Bestå ca 160 kr/liter nätet
Nordenpaint Thor ca 90 kr/liter från deras hemsida.

Har någon flera förslag på bra och prisvärd färg, vilken skulle ni ta?
Fler alternativ som jag inte har pris på,
Jotun Ultimate
Caparol Intact eller Carat.
Beckers Perfekt

Sen är frågan om man ska grundolja ändträet på den liggande panelen. Och även grundmåla förstås. För det saknas tydligen grundfärg på ändarna.

mvh Joel
 
kjb skrev:
Har någon flera förslag på bra och prisvärd färg, vilken skulle ni ta?
Fler alternativ som jag inte har pris på,
Jotun Ultimate
Caparol Intact eller Carat.
Beckers Perfekt

Sen är frågan om man ska grundolja ändträet på den liggande panelen. Och även grundmåla förstås. För det saknas tydligen grundfärg på ändarna.

mvh Joel
Först det där med ändträ:
Med liggande panel har du väl inget ändträ som inte täcks av foder och knutar?
Då ser jag ingen anledning att behandla ändträt.
Har alltså inte gjort det själv, utom på foder och knutbräder förstås.

Kolla Flüggers färg också, det är vad min "målarmästare" använder för de lär ligga bra till i pris.

Jag har själv målat med svindyr Demidekk Ultimate.
Kvalitéten är naturligtvis jättesvår att bedöma.
 
Använde dyr Alcro bestå. Vi hade beställt huset grundmålat, men var ändå tvungen att grunda med Alcros grundfärg, annars gällde inte deras garanti. Inte för att jag tror man har nån nytta av den garantin...
 
Hej! Jag tror nog att målarproffs inte räknar huset som grundmålat utan man brukar säga transportmålat. Det betyder att du bör grundmåla hela huset en gång + två gånger färdigstryka, Tyvärr blir nog din nuvarande ställning bortplockad av firman som äger den, långt innan du målat färdigt om du inte avtalar med dem. Men för att återgå till färgvalet så skulle jag aldrig måla med annat en Demidekk Ultimate och grundfärg.
 
Jag tror att panelen kan skarvas på vissa ställen när man har liggande panel och då blir det en springa där vatten kan komma in.
 
Ja demidekk ultimate har verkar vara populärt. Går den få till ett bra pris. Allra minst +200 kr per liter verkar den ju kosta. Men det kanske är värt i längden.
 
Beckers Max kostar 1120 / liter med 25% rabatt på coop bygg tom idag. Är det skit?
 
1120 per 10 liter menade jag såklart :)
 
cecar33: Huset är ett fiskarhedenvillan och byggs på plats som ett lösvirkeshus, de mesta är dock färdigkapat. Så man har lite mer tid på sig att måla (hoppas jag) men såklart så blir det tight om tid, troligtvis så får man skaffa egen ställning för att hinna måla allt, eller betala extra för att den ska stå kvar ett tag längre. Enligt försäljaren ska de vara riktig grundfärg på brädorna. Men det kanske är för tunnt lager för att det ska fungera korrekt, svårt att bedöma.
 
Enligt den målaren jag har kontakt med och som har många år i yrket så är det absolut att föredra att hålla sig till samma tillverkare/system oavsett vilket märke man väljer. Så i ditt fall så hade JAG definitivt valt EoC.

Har själv målat en byggnad med den och den verkar vara bra utefter vad jag kan bedöma (även enl. min målare som företrädelsevis använder Demidekk)jag har även målat med Flugger och Demidekk Optimal och kan inte bedöma att det är några större kvalitetsskillnader, men som sagt, svårt att bedöma.

EoC lär vara riktigt snäll mot miljön också iom att det är en linoljefärg.......om det nu är något ni lägger värde i.
 
Tackar! ja de är kanske så att man ska hålla sig till samma tillverkare. Då blir ju valet ganska enkelt helt plötsligt :)
 
Grundfärgen är ett gissel, jag beställde även jag mitt hus grundmålat, dock leverans i november så fanns inte mycket till val.
När jag kollat med färgbutikerna i stan så har det varit olika bud vart man än vänder sig, hus leverantören säger att vi ska måla med demi dekk ultimate, när vi var hos deras åf så klassade dem ner grundfärgen som rena skiten och vi skulle helt stålbortsta och måla om med visir, tror tom huset är grundmålat i någon liknande produkt redan,,,
Vi valde bort demi dekken pga helt kass åf efter mycket om och men, ska man behöva som enda kund i butiken vänta i 30 minuter innan någon i personalen ens orkar fråga om man vill ha hjälp med något så tar ajg det som ett tecken på att man inte vill ha fler kunder.

Vi har valt Flügger aqua 99 efter mycket om och men, vettigt pris och vi har målat resten av huset invändigt med flügger.
Vi kollade även i området där vi bodde tidigare, husen där är mellan 8 till 10 år gamla, de som börjat måla om där nu har kört med beckers färg, slumpen eller inte låter jag vara osagt, 3st målar iaf om i kvarterat och har färgvalet gemensamt.
Dock så tor jag personligen att de flesta färger i den övre prisklassen håller hyfsat jämna steg, alla vill ju troligen vara på topp, vissa lägger ju även ner en hel del pengar på marknadsföring, den kostnaden hamnar ju troligen i burken med.
 
Dessutom verkar du ju fått ett helt fantastiskt bra pris då deras färg kostar nästan 2200:- för en tiolitare.... Kör säger jag.

Dessutom så instämmer jag till fullo i sista stycket av Pumba´s svar.
 
Tack för era goda råd. Då beställer jag EoC imorgon :)
 
kjb skrev:
Jag tror att panelen kan skarvas på vissa ställen när man har liggande panel och då blir det en springa där vatten kan komma in.
Det har du alldeles rätt i!

Tänkte helt enkelt inte på det.
Men jag undrar om det inte är för sent att försöka fixa det när panelen redan sitter på plats.
Då gäller det kanske snarare att täcka över med färg så inget rinner in i skarven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.