Har köpt mig en lättare begagnad 2012 års Jonsered frontrider, den har en briggs and stratton powerbuilt 344cc.

När jag klippte i en slänt så klipparen lutade i sidled så kom det ett massivt vit/blått rökmoln, dvs oljerök. Jag gissar att det kommer olja från vevhusventilationen. Vid kontroll av oljenivå vid varm motor så är det rejält för mkt olja i motorn, skall nivån vara på nånstans i nivå mellan min/max, en halvcentimeters skillnad mellan min o max på stickan så har jag nu ca 2 cm över max på stickan.


Nån som har koll på om jag borde oroa mig för rökmolnet?
Antar att jag borde kunna tappa ur till rätt mängd olja och problemen är borta?
 
Börja med att tappa ur överskottsoljan, motorn mår inte bra av att gå med för mycket olja. Om jag fattat rätt kan för mycket olja göra att man får smörjbortfall lokalt i motorn, hur knepigt det än låter. Förutom det mår packningar inte bra och risken finns att man får byta packningar för att få det tätt igen.
 
Ja fy f-n ut med överskottsoljan bara och kör. Hamnar det någon enstaka millimeter över max gör ingenting men så mycket är inte bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.