Måste ha hjälp med att döda ett par m2 gräsmatta under vår nybyggda altan, missade att ta bort en liten fläck, eller rättare sakt så hade vi bytt avlopp och denna fläck var orörd sedan det ingreppet. Nu skulle jag vilja döda även denna så att det slutar växa gräs iallafall.
Någon som har en bra häxblandning för att döda gräsmattan, roligt om den inte luktar allt för mycket oxå!!!
 
lägg en presenning över det så slutar det växa. Kemikaler är onödigt och miljöfarligt.
 
Tror det finns nåt som heter stensalt eller stenmjöl som jag tror är skonsamt för miljön och som är bra att hälla på mellan plattor och så.
Efter ett tag så gulnar gräset.
 
Instämmer med Fasting. Press är helt klart billigast, enklast och effektivast. Idag för man väl en 90kvm press för 200kr.
 
Jag skulle kunna ge tips på några rejält miljövidriga sätt men man måste förstå att saker som dödar liv påverkar ofta människan i någon form - i negativ mening.

och du... kör med mörk press - ingen transparent rackare. Det funkar bäst.
 
Jag tänker tillbaks ett antal år när vi hade en bostadsrätt där gräsmattan var lite ojämn och sanden i sandlådan i samfälligheten skulle bytas ut.
Kort sagt, ung o grön så toppdressade jag en tidig lördagsmorgon med styvt 15-20 cm sand. Det fanns inget gräs när vi flyttade............ :-[
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Varför göra något. Gräset kommer att dö i brist på sol och vatten.
 
Brukar ta död på det mesta gräset, och är väl inte allt för miljöfarligt:)

Lycka till!
 
  • Gilla
lingonlingon
  • Laddar…
Y
Var påväg att ställa samma fråga men återanvänder denna.

Tycker ättika och butiks-roundup är för svagt. Bensin vill jag minnas inte gjorde så stor skillnad heller.

Rengjorde salthinken för vttenrengöringen engång och gräset var dött väldigt länge efter detta.
Men att blanda Saltvatten och spruta anar jag blir för svagt det med.

Vägsalt har jag tänkt att behandla grusgångarna med.


Så... Forumtråden 8år senare... Hur tar man död på gräs runt byggnaderna utan lägga ut presenningar?
Trött på att trimma. Och skulle bli galet mycket att gräva.
 
Gräs är märkligt? Det växer som fan där man inte vill ha det men på gräsmattan dör det bara det är lite torka:confused:
 
Jag slår ett slag för citronsyra. Billigt, biologiskt nedbrytbart och ofarligt för djur/barn/alkoholiserade gubbar.
spä med vatten och se växtligheten gulna och förtvina.
 
Hur ser blandningsförhållandena ut? Antar att du köper citronsyra i storförpackning, och inte de för kaffebryggaren
 
Köpte en 20kg säck. Gick på nån 1000-lapp. Men det är drygt. 1 dl syra spädd med en l vatten räcker för att hålla maskrosorna borta intill muren.
Några msk av blandningen räcker.
 
Presenning är bäst, om syra funkar vet jag inte men har man tur hittar man en 5kg hink PH- pulver på Hornbach poolavdelning för 99kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.