Ska lägga 15mm klickgolv i köket/vardagsrummet men blir fundersam om golvet ska läggas först och sen ställa köket på det? Då borde golvet få svårt att expandera och dra ihop sig. Dock ska jag sätta köket på en regel mot väggen och bara ha de två främre fötterna i golvet. Hur göra?

Dave
 
Golv först
 
  • Gilla
Carl_Elvis och 1 till
  • Laddar…
Håller med, golv först
 
Ska du ha stenskiva, golv sist. Alt. Lägga spån i samma tjocklek som golvet under stormarna.
 
dannan skrev:
Ska du ha stenskiva, golv sist. Alt. Lägga spån i samma tjocklek som golvet under stormarna.
Haft parkett i hela köket och stenskiva i två kök, inga problem. Ofta när man köper nya hus är det ju också parkett i hela huset och sedan väljer man bänkskivans material så det är nog inga problem med det...
 
danielandersson skrev:
Haft parkett i hela köket och stenskiva i två kök, inga problem. Ofta när man köper nya hus är det ju också parkett i hela huset och sedan väljer man bänkskivans material så det är nog inga problem med det...
I påskas la jag in en parkett som idag sviktar lite bredvid köksstommar med stenskiva. Sviktet avtar när man går bort från skåpen.
Btw, killen dom mallade ut stenskivan varnade mig för att just detta kunde ske, han fick rätt.

Golvet ligger på platta på mark.


Har man som jag skåpen tvärs golvet så låser nog skåpen golvet mer än om det ligger längs med skåpen.


Ts, om du planerar stenskiva. Skippa parkett under stommarna.
 
Ska ej ha sten så då kör jag på att lägga golvet först o sen montera köket!
 
Lägger alltid golv före köken monteras och har under 10 års tid aldrig råkat ut för problem...

Kan man ha akvarium och liknande ståendes på ett golv så kan man ha köksinredning som dessutom är fästa i väggen och bara vilar på golvet... ;)
 
  • Gilla
danielandersson
  • Laddar…
Två stora fördelar med att spara golvet till sist är:

1. Behöver inte vara rädd om golvet, kan t.o.m. användas som offerbräda under bygget, givetvis beroende på golvtyp.

2. Vill man byta golv är det enkelt, bara lossa socklarna och riva bort och lägga nytt.

Enda nackdelen att lägga sist tycker jag är att man kan få trolla lite med en del täckskivor.
 
Monterat: Ställer du in benen på köket så du får sockelhöjd + golvtjocklek? Och lägger golvet så det slutar mot benen?
 
Jag har ett befintligt kök som jag inte tänkt byta i dagsläget, och om det ska bytas ut senare blir det nog med samma layout. Är det något problem att lägga in nytt golv i köket men låta stommarna vara kvar som de är?
 
Den dagen du ska byta köket är det kanske grundare sockeldjup på det nya köket och då räcker inte golvet till. ;)
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.