Jag var och tittade på ett hus. Inte säker på om bag ska vara med i budgivning än, men kanske. Det jag undrar över är hur mycket vikt man ska lägga på besiktningsprotokoller?
I protokollet står inget om dåliga fönster, men man kunde utan problem plocka av kitt med fingrarna och färgen var flagad. Nedersta fasadbrädan kunde smulas sönder med handen, det stod inget om det. Skivona som satt istället för råsponten hade lossnat så att man såg pannorna från vinden "skivorna måste sättas fast igen" stod det i protokollet fast det är ganska uppenbart för den som kan något att konstruktionen är kass och att hela taket måste bytas.
Om man nu vinner budgivning på detta hus och tar in en vettig besiktningsman, ska man då pruta på alla dessa felaktigheter? Jag menar, jag ser ju felen, men det är ju inte säkert att 2:an i budgivningen gjort det?
Funderar vad det är för mening att besikta innan visning om man ska göra det så slarvigt.
 
Säljarens besiktning = reklam.
Gör en egen om du vinner. En riktig jordabalksbesiktning. Allt mindre än det anser jag vara pengar du lika gärna kan använda till att starta grillen med.
 
Du får väl bjuda vad du tycker huset är värt. Sedan bör du naturligtvis göra en egen besiktning.
 
Min egna säljarbesiktning var definitivt inte reklam. Oerhört noggrann besiktning.
 
Självklart gör man en egen besiktning. Det var ju inte det jag frågade om, utan om man det är kutym att utnyttja den dåliga säljarbesiktningen och pruta på allt den inte tar upp.
Meningen med en säljarbesiktning är ju att slippa allt tjafs när köparen gör sin jordabalksbesiktning. Att visa upp en undermånlig besiktning är ju nästan som att be om att köparen ska pruta. Eller?
 
Precis det ovan var idén med min. Kommer det upp nåt nytt så varför inte? Sen finns alltid "risken" att nån annan spekulant inte sett felen ...
 
espace skrev:
Min egna säljarbesiktning var definitivt inte reklam. Oerhört noggrann besiktning.
Det är möjligt, men som köpare bör man inte se den som något annat än en liten vägledning om hur fastighetens skick är. Dvs reklam.
 
Besiktningsprotokollet kan du bortse ifrån. En "säljarbesiktning" skall man bara se som ett reklamblad.

Om vi antar att du vinner en budgivning, och skriver kontrakt med en öppen bes. klausul (dvs, i princip "ångervecka"). Då kan du ju rent formellt pruta med vilken grund som helst, men jag tror att säljaren kan bli rätt sur om du prutar pga. "fel" som är uppenbara för vem som helst.
 
Hej!
Med dom förutsättningarna du anger så varför överhuvudtaget lägga ett bud, för att sedan pruta? Lägg ett bud du tycker att kåken är värd antingen vinner du, eller också inte och då är det bara att gå vidare.
 
Gör en uppskattning på kommande kostnader....lägg sedan ett bud som du tycker är rimligt utifrån det......
 
Du har ju redan sett en hel del nu så som många andra varit inne på så lägg ett bud efter vad du tycker det är värt nu. Ska du pruta så ska du göra det på sådant du inte har sett hittills och som du upptäcker under din egen besiktning. Sen finns alltid risken att andra har missat det här och lägger ett högre bud än dig. Men då gäller det bara att ge sig för det går inte betala ett överpris för ett hus om man redan vet att det kommer kosta stora pengar att ordna till. Visst, har man hur mycket pengar som helst och läget verkligen inte kan bli bättre så kanske...
 
Det är mycket bättre, och renhårigare, att lägga ett bud som du själv tycker är rimligt med tanke på kommande renoveringskostnader, än att lägga ett högre bud bara för att försöka pruta sedan. Åldersslitage på fönster brukar ju synas väldigt tydligt, men visst finns det risk att en annan spekulant inte ser det...
Säljaren säljer till vem han/hon vill, till ett pris som han/hon går med på.
Visst kan du försöka pruta, efter att ha lagt ett högre bud, men risken finns alltid att säljaren säger "nej" och då sitter man där i en lite tråkig situation. I sådant fall kan du ju antingen rycka på axlarna och säga" tja, jag försökte i alla fall" och sedan köpa huset för den summa du lagt bud. Eller försöka fortsätta förhandla (med risk för att det låser sig). Eller dra dig ur affären helt.
Chanserna för att få igenom en snabb, trevlig och smidig affär, där ingen känner sig lurad, är nog störst om du inte prutar på grund av dessa fel i efterhand.
 
Jag tycker ni förenklar TS problemformulering.
Om TS hittar en massa fel och därför sänker nivån för sitt takbud, samtidigt som en annan spekulant inte hittar felen och därför vinner budgivningen.
Vinnaren hittar sedan felen m.h.a en egen besiktning och påbörjar prutning. Vid detta laget är ju (i alla fall i praktiken) TS ute ur spelet.
 
Lägg ett bud på vad du tycker huset är värt, och var öppen med vilka fel som saknas i besiktningen som du anser motiverar ditt bud. Om nu säljaren får högre bud får han ju bedöma risken att den andre köparen besiktar och prutar.
 
  • Gilla
lycksalig
  • Laddar…
nimhed skrev:
Jag tycker ni förenklar TS problemformulering.
Om TS hittar en massa fel och därför sänker nivån för sitt takbud, samtidigt som en annan spekulant inte hittar felen och därför vinner budgivningen.
Vinnaren hittar sedan felen m.h.a en egen besiktning och påbörjar prutning. Vid detta laget är ju (i alla fall i praktiken) TS ute ur spelet.
Om du vänder på det hela... Tänk att du nu är husägare och ska renovera och börjar ta in offerter på jobbet. En hantverkare ser att ditt anbudsunderlag inte är komplett, det kommer att tillkomma en massa arbeten. Men han säger ingenting, utan lämnar en lågt pris utifrån underlaget, trots att han vet att det inte kommer att funka.

Sedan när han väl fått jobbet så börjar han: "sen tillkommer det, och det, och det". Det hade vi inte uppfattat som särskilt renhårigt, eller hur?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.