Det verkar vara två spår här, nivell alternativt betong.
Ett tredje då:
Varför inte bygga av virke istället för nivell.
T.ex. 45x145, klossa under på jämnt avstånd. fästa bjälkarna mot betongen med vinkeljärn.
Ev. ljud/värmeisolering.
Spånskiva.

Hur skulle det stå sig ekonomiskt?
 
Iom att det är ett oisolerat gammalt stall där det säkert är ganska lätt att tömma ut btg samt att det inte är något ytskikt att prata om som gips mm skulle jag gjuta en platta. Hade det varit invändigt i ett hus så skulle jag inte gjort det pga allt merjobb det innebär.
 
Mikael_L
Snigla skrev:
Vad skulle du göra? .. och hur, framför allt? :)

Ha en trevlig lördag,
MVH Sandra
Ja egentligen var jag kanske för snabb och/eller kategorisk. ;)

Men visst är en betongplatta bra ibland.

Billigast är nog att bara bygga upp med cellplast till rätt höjd och sen ett flytande golv på.
Men såpass tjockt med cellplast innebär kanske nackdelar såsom att det fjädrar eller så ... hmmm...

Bygga upp ett vanligt träbjälklag och isolera under spånskivegolvet är också rätt billigt, antagligen mer arbete än nivell. Så lejer man bort må man kolla ifall det verkligen blir billigare i slutänden.

Gjuta en enda tjock kaka med EPS-cement är en fin lösning, men troligen inte så billig. Och så måste man komma åt med sakerna vid gjutningen, dvs ränna/betongpumpslang och alla verktyg som behövs. Och täta så det inte rinner iväg någonstans.

Ungefär samma problem med att gjuta en betongkaka på cellplast.

Cellplast med flytande golv blir den lösningen som ger mest snabbreglerad rumsvärme, sen följt av nivell, uppreglat golv, eps-betong och betongplatta.

Och värmelagring har alltså då motsatta ordningen.

Frågan är väl lite om man vill kunna reglera värme, eller lagra.
Vill man styra intelligent och därmed spara energi så är snabbreglerat en förutsättning. Då kan man t.ex. ta till vara på uppvärmande solinstrålning eller sänka temp mitt på dagen eller natten, och spara kronor på det.


Behöver man ett stryktåligt golv, t.ex. att köra in bilen eller motorcykeln på så är det betongplatta som gäller.
Ska man lägga klinker får betongplattan och EPS-cementen direkt stora fördelar.


Ja det är nog många parametrar att ta hänsyn till.


edit:
En del av de lösningar jag skriver om har jag bara ett rätt vagt begrepp om hur de fungerar, särskilt då EPS-betong och nivellgolv.
Men jag är ganska övertygad om att det fungerar, men jag kan inte ge några direkta råd vad det gäller metoden som sådan.
 
Redigerat:
Snigla skrev:
Gillar inte Nivellgolv? hehe.. hur skulle du gjort gjutningen då?.. hur mycket isolering, hur tjockt lager betong.. hur mycket armering osv? (du kanske hellre skulle gjort nått annat än både gjutning och nivell?)

Ha en trevlig dag,
MVH Sandra
Jag skulle nog använda 6100 armeringsmatta och 7-8 cm betong...resten cellplast....
 
Lite info från min "Betongare" och egna iaktagelser;

EPS, plus;
betong enkelt att gjuta, inga problem med att lägga traditionell armeringsmatta istället för stålfiber, eftersom cellplast under betong utgår man får önskad tjocklek på betongplatta min 100mm, ingen risk att man trampar ned matta och kanter på armering som sticket upp ur ytskicktet

EPS, minus;
ytskicktet för ojämnt, kräver flytspackling (dyrt)

FIBERARMERAD PLATTA
Plus;
ytskicktet jämt, skall bara "slipa" av vissa toppar sedan, fuktspärr och sedan parkett
Minus;
pumpbil + stålfiber armerad betong, dyrt, väggar måste plastas in ända upp till taket, stänker när Betongare arbetar med vibrator, vissa stänk nådde även innertaket
 
Skb är det jag skulle använt, du slipper vibra och det räcker med en sloda.
 
Mikael_L
jens71 skrev:
Skb är det jag skulle använt, du slipper vibra och det räcker med en sloda.
Kräver kraftig armering, eller så får man acceptera väldigt mycket krympsprickor, vad jag förstått.
 
Mikael_L
Det är ju också så att med vilken betongprodukt man än väljer så måste man ju vara ganska duktig på att glätta osv för att få en bra yta som inte kräver extra jobb sen. Eller få tag på någon som vill ta sig an det där jobbet att gjuta inomhus.

Har man inget problem med kopiösa mängder damm går det ju att ABS-slipa betongen efteråt.

Och det kan ju även vara en ide, kör med slipad och polerad betong som färdigt golv. Det finns någon tråd om detta här på forumet. Rätt käckt faktiskt. Det har ju så klart sina nackdelar också. Och kräver väl nästan golvvärme.
 
Kräver bara armeringsnät och lite förstärkning runt om, men mer krympsprickor blir det men mycket får du bort om du täcker över betongen med plast och vattnar lite, som vilken btg som helst.
 
Tack för tipsen allihopa, återkommer (kanske..) när jag kikat lite närmare på alternativen :)

Ha en trevlig kväll!
MVH Sandra
 
Mikael_L
Ja, jag tror att det blir bra om du funderar runt lite, samt googlar och söker runt lite på forumet.
Men sen kommer nästan garanterat nya frågor, men kanske lite mer detaljerade. Så det är bara att komma igen då. :)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.