R
Ska behandla altanen tänkte jag som idag är alldeles ljusgrå. Träolja är något jag aldrig riktigt gillat då jag sett altaner som blivit alldeles svarta efter några år av oljan. Den oxiderar tänker jag och samlar massa damm och smuts? Finns de nån olja eller kanske transparent lasyr om det nu finns som inte blir så där svart och missfärgad med tiden?

http://www.bauhaus.se/farg-inredning/farg/utomhus/traoljor.html
 
Jag har använt Jotun Terasslasyr vid flertalet tillfällen och gillar verkligen den produkten. Finns i ett flertal kulörer och bildar inte film som kan flagna bort. Håller altanen fräsch i 3 år sen bättrar man på med samma produkt eller en färglös träolja. Men tvätta av altanen först med någon bra rengöring som gärna bleker lite alternativt slipa av det gråa o fula träet som är på ytan.
 
R
jo, har gått med grov borste och gnuggat en blandning av såpa och kaustiksoda vilket gett en ljus ljus brun färg vilket är snyggt men vill på något sätt bevara denna kulor som kommit upp. Färglös träolja gör väl altanen svart med tiden tänker jag? Finns de ofärgad terasslasyr som kan funka för mitt ändamål?
Denna?
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Olja/Terrasslasyr-36789/
 
Redigerat:
Har du kollat in Sioo?
 
R
va e de
 
Det som ofta lyfts fram i liknande trådar och även följer min princip, är att använda en vattenbaseras trallolja, tex Cupronol V, efter man tvättat däcket med högtryck med tralltvättsmunstycke.
Trallen håller sig ljus fortfarande efter 5 år nu tror jag.
 
R
Nimajneb skrev:
Det som ofta lyfts fram i liknande trådar och även följer min princip, är att använda en vattenbaseras trallolja, tex Cupronol V, efter man tvättat däcket med högtryck med tralltvättsmunstycke.
Trallen håller sig ljus fortfarande efter 5 år nu tror jag.
kanon, så får de bli! Antar att de är denna då:
http://www.bauhaus.se/cuprinol-traolja-v-5l.html#full-description

Antar att de inte går att göra snabbare än med pensel för roller funkar inte på golvet?
 
Redigerat:
Man kan med fördel köra med pigmenterad olja eller lasyr. Pigmentet hjälper till att hindra trävirket från att gråna som det lätt gör av soljljuset. Du kan lägga ut med roller men det är lättare att få ett jämnare resultat med en bra pensel. Lägg på ett par brädor i hela dess längd innan du forsätter med nästa 2 brädor.
 
10cm krökt fasadpensel på skaft
 
R
blev just avrådd från en kollega att olja altanen då det alltid oxiderar säger han, de är alltid bättre med lasyr säger han. Är det samma även med den vattenbaserade från cuprinol? Finns de opigmenterad lasyr?
 
Har du funderat på vanlig såpa? Finns ganska mycket skrivit om just såpa här på forumet.

Här är ett ex.
 
R
ja, såpa verkar bra, går de in i träet och konserverar? Hur många gånger per år måste man kladda in det med såpa för att undvika sprickbildningen?
 
Vi kör såpa en gång per år, skulle i ärlighets namn kanske egentligen vara två gånger.
Vad det gäller sprickbildning så har det mycket med virkes kvalitén att göra samt om det ligger i väldigt mycket sol. Man får en väldigt skön yta när trallen är såpad.
 
R
Får väl testa med den där cuprinolen då...
 
R
eller beckers olja med pigment, återkommer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.