Jag bor i en funkislägenhet från 30-talet där undergolven är av cement. I några av rummen ligger nu en ganska sliten lamellparkett från någon senare renovering (1980-talet?). Jag skulle vilja ersätta nuvarande golvbeläggningar med fiskbensmönstrad massiv ekparkett.

Problemet är följande: de parkettstavar som säljs är i regel 16 mm tjocka. Skall man dessutom lägga in plywood under, och kanske ytterligare något lager, hamnar man väl lätt på omkring 30 mm eller något mer. Men mina trösklar är bara 20 mm höga!

Går det under dessa omständigheter att få ner tjockleken på parketten (med underuppbyggnad) till 20 mm eller mindre?

(Jag tror faktiskt att vardagsrummen i huset ursprungligen hade fiskbensmönstrad parkett, eftersom jag har sett en sådan i en av de andra lägenheterna som såg rätt gammal ut. Men på 30-talet kanske man inte var så petig med underbyggnaden? Eller så kanske man hade tunnare stavar?)
 
Du ska klara sig med en tunn plyfa om du bara fäster den ordentligt med spikplugg i betongen (och betongen är i våg!) och sen limma stavparketten.
Jag har limmat stavparkett i fiskben hela vår övervåning... :)
 
Kapa dörrarna är inte ett alternativ?
 
Tack för svar!

anders07 skrev:
Du ska klara sig med en tunn plyfa om du bara fäster den ordentligt med spikplugg i betongen (och betongen är i våg!) och sen limma stavparketten.
Jag har limmat stavparkett i fiskben hela vår övervåning... :)
OK, den tunnaste skiva jag har hittat är på 4 mm. Det + 16 mm parkett blir exakt 20 mm. Om man sedan förlorar någon millimeter vid slipning kommer man ned under tröskelkanten, så det borde funka.

"I våg" är, måste jag erkänna, ett begrepp jag inte hade hört förr. Om du menar att hela golvet är s.a.s. på samma höjd över havet, så tror jag inte att det är det. Att döma av hur mina bokhyllor lutar inåt rummet om jag inte stagar upp frambenen, skulle jag tro att åtminstone vardagsrumsgolvet saggar något mot mitten. Betyder detta att jag måste börja med att flytspackla för att få golvet helt jämnt? I varje fall skall jag nog börja med att lägga in nytt golv i den betydligt mindre hallen, där jag gissar att skillnaden i höjd borde vara mindre.

Nyfniken skrev:
Kapa dörrarna är inte ett alternativ?
Detta kanske kan vara ett alternativ. Är det vanligt att man gör detta? Vad skulle en snickare ta betalt för att göra detta? Dörrarna består (såvitt jag kan bedöma) av en ram av trä som omger masonit, uppstagat av två-tre tvärgående reglar.

Ett tredje alternativ: lyfta upp hela dörröppningarna. Ingen av innerdörrarna står i en bärande vägg. Väggarna tycks bestå av ett ganska poröst murbruk som lätt verkar spricka och smulas sönder när jag drar ut t.ex. de spikar som golvsocklar är fästa med. (Jag antar att det finns någon form av bärande struktur inuti, men hur den ser ut är ännu ett mysterium för mig.) Kan man helt sonika ta bort en remsa murbruk över dörren och lyfta upp hela dörren med karmar, tröskel och allt?

(Senare redigering: När jag funderat på saken och googlat lite, börjar jag tro att innerväggarna består av lättbetong. Utanpå denna är ca 5 mm puts.)
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.