Jag har tänkt köpa en sådan där lite större pool från rusta (ca 4 meter i diameter) men undrar hur man egentligen gör för att hålla den fräsch och varm. I dagsläget så har vi en vanlig rätt stor barnpool och den blir ju sjuk ofräsch väldigt snabbt. Full med gräs och insekter och vattnet blir kallt. Den häller vi ut vattnet och rengör med trasa varje dag och fyller på med nytt vatten inifrån så att det får en skön temperatur. Men det funkar ju inte om det är 16000 liter.

Vet att man har sandfilter till, men det får väl inte bort allt äckligt som flyter runt? Funkar det med pooldammsugare till en sådan pool? Tycker inte man får bort speciellt mycket med håv. Och hur håller man poolen varm? Finns det billiga värmare? Har tänkt att det är värt att lägga ca 9000 på poolen allt som allt och den jag kollat på kostar 5000 inklusive pump och överdrag. Kan man köpa resten (rengöring + uppvärmning) för 4000?
 
M
Poolrengöring funkar. Sen har du ju klortabletter (dagsklor, tex) i vilket hindrar bakterietillväxt bra.

Har poolen ett breddavlopp? Isf hamnar det mesta flytande däri så det är enkelt att ta bort. Poolvärmare finns i massor av varianter. Om du har mycket plats kan du skaffa några http://www.jula.se/poolvarmare-xp2-952049 och se hur varmt det blir. Annars lär du behöva solfångare på taket, kamin eller elvärmare. Glöm inte att isolera undertill och i locket om du kör el, för det blir dyrt annars.
 
Det är den här poolen jag tittat på http://rusta.se/rampool-19-156-l-p75910019.aspx Den där värmaren hade ju bra pris, men det stod att den var till filterpumpar med maxkapacitet på 4000l/timme och den poolen jag kollar på har maxkapacitet på 5700l/timme.

Jag blir verkligen äcklad av allt som flyter runt och om jag ska vara ärlig så är det mest för min skull som jag vill köpa en större pool så det är verkligen knäckfrågan för mig. Barnen har jättekul i småpooler. Har ingen aning om den poolen har breddavlopp, gissar att den inte har det. Men att köpa en liten dammsugare borde funka?
 
M
Tror inte pumpflödet är så noga... Köp två värmare och flödet lär inte överstiga 4000l/timmen, speciellt med sandfilter inkopplat.

Det är inget breddavlopp på den poolen, så det blir att fånga med hov eller sil, eller köra pooldamsugare.
 
Redigerat av moderator:
Värmepump är bäst men priserna börjar kring 6k.
Solfångare fungerar bra och förutom Jula kolla även in JF-fritid, nackdelen är ju att det krävs sol innan man badar.
En solfolie både höjer tempen samt hindrar avkylning på natten. tänk på att ung 70% av värmen lämnar poolen från ytvattnet.
täck Polen när den inte används så att inte skräp blåser i.
 
Nyckeln till ordning och reda i poolen är:

1. Ett bra överdrag som är tätt.
2. Fungerande filtrering. De små patronfilterpumparna som följer med dessa enklare pooler tror jag inte på. Köp ett litet och beggat sandfilter istället.
3. Tillväxt av alger och andra bakterier håller du ordning på med klor. Du måste hitta en fungerande rutin för detta för att få ordning på poolen. Först justerar du ph, sedan klor.

Hur man ska få en bra filtrering och rening i en pool som saknar skimmer kan man fundera på. Det mesta av bakterierna frodas i ytvattnet. Pumpen bör omsätta vattenvolymen 3-4 gånger per dygn.
 
byggankan skrev:
Det är den här poolen jag tittat på [länk] Den där värmaren hade ju bra pris, men det stod att den var till filterpumpar med maxkapacitet på 4000l/timme och den poolen jag kollar på har maxkapacitet på 5700l/timme.

Jag blir verkligen äcklad av allt som flyter runt och om jag ska vara ärlig så är det mest för min skull som jag vill köpa en större pool så det är verkligen knäckfrågan för mig. Barnen har jättekul i småpooler. Har ingen aning om den poolen har breddavlopp, gissar att den inte har det. Men att köpa en liten dammsugare borde funka?
skimmer är ett annat ord för breddavlopp vilket står att poolen i din länk har. Finns lite olika lösningar för ovanmarkare.
 
Det står att den har det men tittar man i instruktionsboken så ser det ut att vara två hål, ingen skimmer....
 
M
MathiasS skrev:
Det står att den har det men tittar man i instruktionsboken så ser det ut att vara två hål, ingen skimmer....
Såvida man inte har vattenivån i nivå med översta hålet?
 
Det lär vara ett helttidsjobb att hålla nivån mitt i ett hål med ett par centimeters diameter.......
 
Men det finns ju skimmers för ovanmarkare som flyter på ytan och är kopplad med en slang till utloppet.
Lär ju vara bättre än ingenting alls.
 
Ja det låter bättre och det finns rimligen också ovanmarkspooler med skimmers också....
 
M
Nimajneb skrev:
Men det finns ju skimmers för ovanmarkare som flyter på ytan och är kopplad med en slang till utloppet.
Lär ju vara bättre än ingenting alls.
Har du en länk? :) Skulle behöva en själv!
 
Annars skär man ut och sätter en skimmer själv.
Det gjorde jag på min Bestway.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.