Vet att det finns ett poolforum, men detta riktar sig mer åt byggteknik än poolhantering.

Jag behöver få det jämnt och rakt under poolen. Kan man bygga en trall eller skall man regla upp och fylla med sand? Hur får jag det rakt isf?

Poolen är 3.60m och rymmer 8000L. En del tyngd alltså...
 
Ställ poolen på marken och bygg altanen runt om.
 
Det skall vara slätt och sen en poolduk över. Detta är en stålpool kanske man skall nämna.
 
Vad har du för mark under?
 
  • Gilla
Ingemarn78
  • Laddar…
Vi har satt vår pool på vanliga betongplattor. Eftersom vi har en plastpool med stålrörsstativ har vi lagt frigolit på plattorna och sedan en presenning på det innan vi ställde dit poolen. Blir skönare att hoppa och leka i poolen när den står på något som är lite mjukt. Den rymmer ca 21 kbm.
 
frigoliten gör även så att inte kylan från marken kommer upp i poolen. det isolerar väldigt bra
 
Mark = Moränbacke

Isolera pool underifrån gör föga för värmen däremot kan det vara trevligt att det är mjukt. Avdustningen sker uppåt och det är där man skall isolera dock en intressant lösning med plattor.

Hmm , hur många behöver man på 4x4 meter tro? Oavsett så måste det ligga rakt och det är där jag har problem att få allt rakt...
 
Jag minns min badtunna, jag stod ute i trädgården med bilen parkerad på tomgång för att få lyse, hade kört en traktorskopa med blandat grus/jord som jag först slätade ut å vattrade in i rätt storlek för tunnan, dvs nån kvm.
Sedan moment två, jord fulla skottkärran å rulla den fram å tillbaka för att packa materialet hårdare..
Kratta till å mäta med vattenpass igen!
Moment tre, klampa omkring på hälarna med träskor på för att få marken ännu mera packad innan jag krattade till det igen..
Kontentan av detta är att jag inte ännu behövt justera min tunna något särskilt efter många år dock lade jag ett par(3-4) plank under innan jag ställde dit tunnan!
Jag kan djupt rekomendera träskor storlek 43.. :)
 
Z ZeroX66 skrev:
Mark = Moränbacke

Isolera pool underifrån gör föga för värmen däremot kan det vara trevligt att det är mjukt. Avdustningen sker uppåt och det är där man skall isolera dock en intressant lösning med plattor.

Hmm , hur många behöver man på 4x4 meter tro? Oavsett så måste det ligga rakt och det är där jag har problem att få allt rakt...
Gammal tråd men jag sitter i precis samma sits, förutom underlaget som är grus som legat ett antal år och ska vara rätt bra packat. Samma grusbädd som fritidshuset står på.

Suttit i tankarna att gjuta en platta men har insett hur jäkla mycket betong som krävs...

Hur löste du ditt problem och blev det bra tro?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.