Jag gillar planen, om än inte bara för att det verkar vara ett riktigt kul projekt. Hoppas att du förser oss med rikligt med uppdateringar och bilder.
 
En tanke som ploppar upp när jag läser detta är om det finns en rimlig möjlighet till att isolera taket när du ändå håller på?
Kan man tänka sig att lägga frigolit mellan gräsmattan och gummimattan?
Eller kanske mellan taket och gummimattan?

I övrigt så kommer jag med stort intresse att följa utvecklingen, även om jag själv troligtvis aldrig kommer att komma i närheten av ett liknande projekt:)
 
Redigerat:
Hej,

projektet har avstannat. Som ni ser på bilden var taket i bergrummet (rummet bakom garagets bakvägg) en fontän. Jag trodde det var en vanlig betongplatta som det skulle gå att lägga gummiduk på direkt. Nu funderar jag på hur jag ska gå vidare...
 
  • DSC_0184.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte bara bila bort allt onödigt och gjuta lite så du får ett jämt underlag att lägga duk på?
 
Spännande saker det dyker upp. Vad gäller golvvärme så känner jag spontant att det säkerligen är rätt dåligt isolerat under varvid du mest kommer att värma upp marken under till en dyr penning. Är utrymmet i övrigt hyfsat isolerat så kan en extra frys och/eller en frostvakt i kombination med bilar med motorvärmare förmodligen hålla temperaturen på plus utan problem.
 
MathiasS skrev:
Är det inte bara bila bort allt onödigt och gjuta lite så du får ett jämt underlag att lägga duk på?
Det optimala vore ju att få en plan yta på fontänen som man kunde lägga en gummiduk på med avrinning mot det tak jag står på och fotograferar. Taket jag står på lutar mot fotografens rygg, då skulle man få ett platt tak i 2 nivåer så att den kunde rinna av som i en trappa. Fontänen är ca 50 cm djup så det blir mycket att gjuta, känns inte rimligt, om man bilar bort allt onödigt så får man ju avrinningen åt fel håll och då rinner allt in i bakkant på garaget istället ia klippväggen. Jag har börjat fundera på att lägga gummiduk på taket som fotografen står på men bygga takstolar och ett litet skärmtak över fontänen och trappan som lutar ner på det platta taket.

Det optimala vore att få till ett platt tak med trädäck på alternativt att bygga ett skärmtak över hela garaget så att garagetaket blir som ett uterum. Ett annat alternativ är att riva allt och bygga ett nytt garage framför det befintliga.

För att förtydliga så är fontänen gjuten så den sitter fast i garagets bakre väggen och på andra hållet är den fastgjuten direkt i klippväggen. Om man grävde bort jorden mellan fontänen och huset skulle man kunna se rakt in i berggrummet, det är ingen vägg på det hållet bara jord.

Förslag mottages tacksamt på en lösning,.,
 
Jag har nu haft en konstruktör här och tittat på mitt garage. Jag håller nu på att göra lite kompletterande gjutningar mm på taket för att takfirman ska kunna lägga Derbigum/Icopal om 2-3 veckor. Jag kommer även att åtgärda de armeringsjärn som är synliga på insidan av mitt garagetak. Detta är det mest akuta för min del som jag blev rekommenderad att åtgärda innan vintern orsakar frostsprängning i mitt betongtak.

Jag kommer också att göra klart ramen till ett trädäck som ska täcka fontänen etc (taket över bergrummet). Avrinning ska ske mellan reglarna i trädäcket så vattnet rinner ut på gummiduken på garagetaket.

Konstruktören gav mig rådet att stämpa upp taket gräva ur och mura en ny vägg (först gjuta en sula) där den befintliga väggen med sprickan i är.Men eftersom garaget sitter ihop med min hus har jag inte möjlighet att gräva ur intill ända in. Som alternativ lösning kommer jag istället gjuta en ny platta (10 cm) ovanpå den spruckna befintliga plattan (konstruktören trodde väggen kunde spricka mer om jag grävde ur och tog bort den befintliga plattan först). När sedan golvet är bra kommer jag mura en vägg i Leca (200 eller 250 mm bred) intill den spruckna väggen och göra en undergjutning mellan översta lagret mursten och taket, då kommer taket att vila på denna nya mur. Sedan kommer jag gräva ur så mycket jag vågar på utsidan och dränera. När detta är klart återstår att putsa fasaden, ytskikt inne i garaget, garageportar, el, vattenutkastare etc.
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
DSC_0080.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0090.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första bilden visar bärlinorna som ska hålla uppe trädäcket. Ovanpå bärlinorna ska jag lägga plåtar så att regnvattnet går vidare till garagetaket och ut i hängrännan. Jag ställer reglarna i dalarnn på plåtarna som ligger på bärlinorna. Lutningen mot garagetaket är ca 1 cm/m.

Andra bilden visar nästan färdigt tak med Derbigum. Jag gjöt extra sarg samt byggde en sarg i formplyfa. Sedan städade jag av taket och rollade ett lager kallasfalt från Biltema (10 liter ca 400 kr räckte till 50 kvm). Takfirman tog 300 kr/kvm + moms för materialkostnaden (Derbigum Sp4) samt arbetskostnad på ca 400 kr + moms. Derbigum helsvetsade med gasollåga. Arbetet tog ca 10 arbetstimmar. Känns bra inför hösten att slippa mer frostsprägning i betongtaket.

Nästa steg blir att laga armeringsjärnen inne i garagetaket samt gräva ur golvet för att kunna lägga makadam, isolering och gjuta nytt golv till våren.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
WP_000691.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Började idag gräva ur garagegolvet. Hittade detta hål under plattan som är ca 30x30 cm. När jag tittade närmare så insåg jag att det är en fd stubbe. Man har alltså gjutit plattan över stubben och sedan har den förmultnat sedan 1961 då golvet gjöts. Nu är det bara ett hål med några träbitar i och bark. Min tanke är att gräva ur 35 cm och sedan fylla med 15 cm makadam, 10 cm isolering och 10 cm gjuten platta med armering. Jag väntar nu på offert på gjutningen som planeras till våren.

WP_000692.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en tydligare bild på väggen med sprickan i. Funderade idag på om man skulle kunna stämpa upp taket och riva ca halva väggen och mura en ny på en gjuten sula. Den inre halvan av väggen går inte riva och mura på nytt då huset vilar på den. Jag får fundera vidare på detta. Fördelen skulle vara att vinna lite mer utrymme inne i garaget samt att slippa åtgärda fasaden då den är lite knäckt/sned idag.

WP_000696.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är insidan av garagetaket. Det är synlig armeringsjärn på några ställen. Snickaren sa att man kan montera ett undertak för att slippa se det men det känns mer rätt att slipa bort rosten med en rondell, rostskyddsfärg och sist spackla igen hålen. Är det något man bör tänka på när man gör det? Är det svårt att komma åt armeringsjärnet med rondell eller är det inte så noga? Jag har ju bytt tak på garaget nu så det kommer inte längre igenom något vatten till insidan av garagetaket. Tidigare har det blivit vattendroppar på insidan av garagetaket när det har regnat och på vintern en del istappar utmed insidan av garageväggen.
 
Du kommer nog inte åt armeringsjärnet så bra med rondell , men har du tillgång till kompressor kan du ju alltid försöka blästra armeringsjärnet.
Men jag vet inte om det behövs någon åtgärd igentligen , det får nog nån mer kunning avgöra.:)
 
Jag tror inte att du behöver bry dig om att rostskydda armeringsjärnet innan du fyller igen hålet, jag har aldrig sett någon rostskydda armeringsnät innan de gjutit.
Men det ska påpekas att jag aldrig gjutit mer än enstaka plintar i mina dar, så ta detta inlägg för vad det är.
 
Ditt garage är ju jättefint jämfört med pappas, han hade ett tjälskott i golvet som med åren växte sig nästan meterhögt innan det kollapsade. Fast där är det ju inget hus ovanpå förståss....
 
Är det kraftig rost så brukar jag ta några tag med stålborsten först. Problemet med din armering är att den ligger för nära ytan. Detta i kombination med inträngande vatten har lett till att de rostat med sprucken betong som följd. Det är extra viktigt att du väter och målar med cementvatten innan du börjar putsa så det fäster ordentligt.
 
Jag har haft en murare här nu att titta på armeringsjärnen. Han sa att man kunde använda stålborste eller inte göra något alls innan man fyller igen hålen och de synliga armeringsjärnen med bruk.

Nu har jag grävt vidare i garaget. Har grävt ca 35 cm djupt. Först var det 5 cm platta utan armering från 1961 sedan ca 5 cm sand som de avjämnat med sedan 5 cm tjocka trädgårdsplattor i betong från ca 50-talet som måste ha legat där garaget idag står men som de valde låta ligga kvar när de avjämnade och gjöt golvet. Under plattorna är det lera. Nu när det har regnat några dagar ser jag att det står vatten i ett av hålen, se fotot, det har varit en pöl några dagar nu. Jag har av olika anledningar inte möjlighet att dränera speciellt mycket av sidoväggen och inget av bakre väggen (obs stora delar av bakre väggen har ett bergsrum bakom sig så där är det inget tryck men i nederkant är det nog ett tryck.

Vad kan jag göra åt detta? En av anledningarna till att jag gör om golvet är att det vid regn fuktade igenom och blev blöta ringar på betonggolvet. Kan man gräva ner dräneringsrör i lagret med makadam på 15 cm som jag ska ha och leda ut detta till en stenkista så att vatten som kommer underifrån leds ut från garaget? pölen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I första hand ska du ju se om du kan leda bort vattnet på utsidan. Är det några stuprör från huset som fyller på med vatten på ett olämpligt ställe?

I andra hand skulle jag lägga dränering invändigt där du gräver nu. Isåfall ska det ner i nivå under väggarnas sula, i makadamlagret ligger rören för högt. Rimligtvis bör rören ligga ut med väggen. Det borde finnas en risk för sättningar när man gör såhär, men den risken har man ju även vid dränering utvädigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.