Bowman
Om man råkar ut för nedanstående problem, kan man börja diskutera prisavdrag, eller vad skulle ni gjort?
Arbetet skall ta ca 4 veckor, men det tar nästan 8.
Hantverkare slutar komma heldagar utan bara dyker upp sporadiskt. (Därav den långa fördröjningen)
Arbetet är jättedåligt utfört, kvalitet och finish är under all kritik (nej jag är inte petig) och får göras om ständigt. Färgstänk överallt, sneda silikonfogar, kablar hänger och är tejpade osv osv.
Huvudansvariga sköter sig ok och ändrar och rättar till saker som uppkommer (med visst besvär), men att hela tiden behöva syna och sen behöva påpeka i princip allt som görs tär på tålamodet ordentligt.

Vad kan man göra egentligen?
Har inte betalt merparten av kostnaderna än.
Har gjort ett par andra trådar för att se vad som borde vara rimligt att betala för liknande arbeten i normala fall.

Har ni några erfarenheter?
 
Har ni avtalat någon exakt tid, och finns det i så fall något vite kopplat till det? (Fast det gör de väl inte, då hade du inte behövt fråga.) Risken med stora, utdragna jobb är att hantverkarna börjar använda det som buffert. Man jobbar i första hand med nyinkomna jobb, eller åt prioriterade kunder. Sen åker man på andrahandsjobben när man har tid över.

Det du kan göra är att ta dit någon oberoende besiktningsman som kan bedöma kvaliteten på arbetet.
 
Bowman
andersmc skrev:
Har ni avtalat någon exakt tid, och finns det i så fall något vite kopplat till det? (Fast det gör de väl inte, då hade du inte behövt fråga.) Risken med stora, utdragna jobb är att hantverkarna börjar använda det som buffert. Man jobbar i första hand med nyinkomna jobb, eller åt prioriterade kunder. Sen åker man på andrahandsjobben när man har tid över.

Det du kan göra är att ta dit någon oberoende besiktningsman som kan bedöma kvaliteten på arbetet.
Nej som du antar har vi inget avtal om vite eller så.
Det känns som det är som du beskriver, buffertjobbande.
Det kommer nog inte sluta med besiktningsman, men kanske med att jag tar in andra hantverkare som får slutföra arbetet, så drar jag det från priset sen.

Tack för svaret!
 
Vad står det i kontraktet?
 
Hej

Tråkigt att du inte får den standard att du tycker du betalar för.

Jag undrar: Har du ändrat en massa under byggets tid eller har du haft en fast plan från början? Har du köpt egna grejer men inte givit all information till byggarna, vvs:arna och elektrikerna som de behöver?

Sådant tar en oerhörd massa tid och kan fördärva tidplaner ordentligt.

Och är det verkligen färdigt när de tejpar trådar. Det är inte tillfälliga lösningar tills färdigställandet?

Sneda fogar är inte OK, t.o.m. vi rörisar gör snygga fogar runt toastolar så ska väl plattsättare klara det ;)
 
Bowman
sj6 skrev:
Hej

Tråkigt att du inte får den standard att du tycker du betalar för.

Jag undrar: Har du ändrat en massa under byggets tid eller har du haft en fast plan från början? Har du köpt egna grejer men inte givit all information till byggarna, vvs:arna och elektrikerna som de behöver?

Sådant tar en oerhörd massa tid och kan fördärva tidplaner ordentligt.

Och är det verkligen färdigt när de tejpar trådar. Det är inte tillfälliga lösningar tills färdigställandet?

Sneda fogar är inte OK, t.o.m. vi rörisar gör snygga fogar runt toastolar så ska väl plattsättare klara det ;)
Jag har inte ändrat eller lagt till någonting. Material har hantverkarna inhandlat själva. Egentligen allting var bestämt från början, jag lade t.o.m väldigt mycket i deras händer då jag bara hade några krav/önskemål. Resten överlät jag.
Så nej, det beror nog inte direkt på mig.

Håller fortfarande på och försöker få det slutfört. Senaste trevliga felet jag upptäckte är att en dörr bara går att öppna 3/4 delar och detta i trång" gång" den är satt för långt in i "ramen"
Det är lätt att hålla sig för skratt nu.
 
Då vet jag inte vad det kan bero på och ska inte sitta och spåna på det heller. Stå på dig och tala om de fel du tycker begåtts så de får veta. Sen kanske det finns rimliga förklaringar på en del men, ja...

Önskar dig lycka till och hoppas allt reder upp sig.
 
Bowman
sj6 skrev:
Då vet jag inte vad det kan bero på och ska inte sitta och spåna på det heller. Stå på dig och tala om de fel du tycker begåtts så de får veta. Sen kanske det finns rimliga förklaringar på en del men, ja...

Önskar dig lycka till och hoppas allt reder upp sig.
Tack!
 
Bowman skrev:
Jag har inte ändrat eller lagt till någonting. Material har hantverkarna inhandlat själva. Egentligen allting var bestämt från början, jag lade t.o.m väldigt mycket i deras händer då jag bara hade några krav/önskemål. Resten överlät jag.
Så nej, det beror nog inte direkt på mig.

Håller fortfarande på och försöker få det slutfört. Senaste trevliga felet jag upptäckte är att en dörr bara går att öppna 3/4 delar och detta i trång" gång" den är satt för långt in i "ramen"
Det är lätt att hålla sig för skratt nu.
Hur kan du förvänta dig att en stackars snickare skall förstå att du vill använda dig av dörren du har köpt och fått insatt för dyra pengar?

Men du fick väl ROT-avdrag och betalade inte så mycket? Var tacksam att han/hon ens ville åka hem till dig för dom "skitpengarna".

Ja, jag är både ironisk och jävligt trött på alla överbetalade muppar till hantverkare.. =)
 
Redigerat:
Bowman
zenobia skrev:
Hur kan du förvänta dig att en stackars snickare skall förstå att du vill använda dig av dörren du har köpt och fått insatt för dyra pengar?

Men du fick väl ROT-avdrag och betalade väl inte så mycket? Var tacksam att han/hon ens ville åks hem till dig för dom "skitpengarna",

Ja, jag är både ironisk och jävligt trött på alla överbetalade muppar till hantverkare.. =)
:)

Till "hantverkaransvariges" försvar har han hittills, trots dubbla tiden mot utlovat och miljarder problem, hela tiden fixat allt och inte än krävt pengar förens jag är nöjd. Det är värt mycket. Tack o lov att man inte betala i förskott kanske :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.