Hejsan!
Undrar om det är möjligt att isolera och gjuta en ny platta ovanpå en befintlig platta?

Höjdskillnaden idag är iaf minst 15-20 cm upp till rumshöjden i rummet bredvid (med dörr till utrymmet vi tänkt ta i anspråk).. och vi hade inte planerat att ha golvvärme eller så - men vi vill heller inte ha iskallt golv att gå på..

Så kan man gjuta "kaka på kaka" och hur gör man? Hur mycket kan/bör man isolera, finns bättre alternativ? Nått man ska tänka på? (rummet i sig får vattenburna element som värmekälla sen).

Bonusfråga: Vad kostar det att ta "hem" en betongbil och gjuta ca 40 m2?

Ha en trevlig kväll,
MVH Sandra

:)
 
Om möjligt försök att lägga in nivell-golv, där har ni möjlighet att justera höjden till rätt nivå och isolera den med.
 
Visst går det att gjuta en till platta, 7 cm betong och resten isolering.
Eller ett nivell.

Hur är det med dränering och hur blir det med väggarna när man höjer så?

Protte
 
Problemet med gjutning är att det krävs torktid och tar tid innan dem kan lägga in golv.
 
Mikael_L
Inga problem att höja golvet och isolera samtidigt.
Men det finns många fler sätt än att gjuta en betongplatta. Jag tror inte jag själv skulle göra en betongplatta.
 
Det brukar inte vara läge att lägga golv dagen efter gjutning. Det finns så mycket annat som ska göras.
Protte
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Räkna med 1000 kr/ m3, 1000 kr för framkörning och lossning i en kvart och därefter pris per minut, armeringsnät runt ett par tusen och isolering och primer ett par tusen till. Sedan avfuktare mm. Nivell slutar nog runt samma summa
 
jens71 skrev:
Om möjligt försök att lägga in nivell-golv, där har ni möjlighet att justera höjden till rätt nivå och isolera den med.
Hejsan! Vi har räknat lite på just nivell också.. så det är helt klart ett alternativ också.. men på nått vis (ingen aning om varför) kändes det som om det skulle vara "lättare" att gjuta en platta till.. kanske för att de gjort så i rummet bredvid. Vad kostar nivellgolv eg utan ytskikt? (utan/med fläkt..tror inte det behövs nån men ja du kanske har ett hum ändå?)

Ha en trevlig lördag,
MVH Sandra
 
Jag skulle gjuta alla dagar i veckan.....Nivellgolv skulle jag välja som sista alt....
 
prototypen:

Hej! Lokalen i sig (eller vad man ska kalla den) är ju ett stall idag, sten/puts i bra skick med fin platta (nya stallfönster).. bara det att den är oisolerad och så är det en ganska stor höjdskillnad till golvet i rummet bredvid.

Skulle väl kanske vara på sin plats att isolera även mot ytterväggen när/om man gjuter? så det inte blir nån märklig fuktvandring..

I dagsläget ser plattan fin och torr ut, så dräneringen kan inte vara hur kass som helst.. även om det är ett "gammalt stall".

Ha en trevlig lördag,
MVH Sandra
 
Redigerat:
prototypen skrev:
Det brukar inte vara läge att lägga golv dagen efter gjutning. Det finns så mycket annat som ska göras.
Protte
Hehe, nä behöver inte nödvändigtvis läggas golv dagen efter.. men nu när vi ändå har det öppet.. hur lång tid måste de torka? finns de olika sorters betong? (med olika hm torktider? hårdheter eller annat väsentligt man kan välja på?)

MVH Sandra
 
Mikael_L skrev:
Inga problem att höja golvet och isolera samtidigt.
Men det finns många fler sätt än att gjuta en betongplatta. Jag tror inte jag själv skulle göra en betongplatta.
Vad skulle du göra? .. och hur, framför allt? :)

Ha en trevlig lördag,
MVH Sandra
 
jens71 skrev:
Räkna med 1000 kr/ m3, 1000 kr för framkörning och lossning i en kvart och därefter pris per minut, armeringsnät runt ett par tusen och isolering och primer ett par tusen till. Sedan avfuktare mm. Nivell slutar nog runt samma summa
Hur många kubik kan det gå åt då? iof det hör jag ju själv att det beror ju på hur mycket man ska gjuta haha.. och hur mycket isolering osv man använder osv..

Tar de pris per MINUT? :surprised: huvva.. hur lång tid brukar det ta då? en pumpbil borde ju iaf vara ganska snabb om allt förarbete är klart o korrekt.. måste man ha avfuktare? (isf hur länge ..)

MVH Sandra
 
Enk Projektet skrev:
Jag skulle gjuta alla dagar i veckan.....Nivellgolv skulle jag välja som sista alt....
Gillar inte Nivellgolv? hehe.. hur skulle du gjort gjutningen då?.. hur mycket isolering, hur tjockt lager betong.. hur mycket armering osv? (du kanske hellre skulle gjort nått annat än både gjutning och nivell?)

Ha en trevlig dag,
MVH Sandra
 
Hej har precis gjort en sådan gjutning på befintlig betongplatta, 2rum tot 55m2 60mm cellplast sedan stålfiber armerad betong ca 4,3m2. Betong pumpades in med pumpbil. Plattans chocklek ca 60mm, vi la cellplast mellan platta och ytterväggar. I mitt fall enklare, jag tänker låta det torka över sommaren, innan parket skall in. Jag betalade 22000;- arbete och mtrl. Ingen golvvärme utan vägghängda element med vattenburen värme. Så i plattan göts det in PEX slangar till resp element.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.