mecklarn skrev:
Hittills har jag funnit att man borde kunna minska avståndet till ca 28cm i stället för 35 som instruktionen anger.
Jag har dragit ner det till ca 30cm mot fasta hinder, vilket funkar bra, finns någon cm marginal. Så 28cm lirar säkert bra när det är torrt. När det är blött blir det dock halt & kan då behövas lite extra utrymme.
 
Snapsen är verkligen rätt i detta fallet, men det duger med en OP Andersson eller Aalborg också.
Men den norska Linjeaqvavit slår nog allesammans tycker Munkedal
 
  • Gilla
rcjofo
  • Laddar…
Munkedal skrev:
Sedan har jag lagt en slinga runt ett ett träd, den struntar den i och karterar såsom det inte fanns någon cirkel runt trädet. Jag har lagt en tur och retur slinga med ca 1 cm mellan trådarna men den strjuntar den i och rusar bara förbi.
Vid kartering så skiter min Indego också i öarna. Den bryr sig bara om ytterslingan. Så det är nog by design.
 
Minska inte till under 35 cm till en början med, kolla först och se hur maskinen går och minska eventuellt senare om du ser att det finns marginal till detta.
 
M
Hej, störst avstånd verkar den behöva när den kommer åkande rakt emot kabeln. Då har jag hitills mätt upp 28cm över kabeln som mest men oftast 23-24 cm. vid kantklippning verkar det gå att minska till nedåt 25 cm. Jag har endast provar tre klippningar och jagat roboten med tumstocken. Någon extra motion behöver man inte när man köpt robot. Nu skall jag gå in och vila efter dagens klippning.
 
Munkedal skrev:
Skickade in min för service torsdagen den 30 maj, var själv bortrest i några dagar så gräset fick växa själv och ensamt. Påonsdagen ringde de från Cheapy och sa de att den kommit tillbaka. Har nu hämtat den och satt den i arbete, vad jag inte förstår är att den inte klipper närmare vägg eller häck när jag måttat med linjalen 35 cm. kan det vara så att man måste ha den lilla marginalen på ca 10 cm när den kantklipper?
Sedan har jag lagt en slinga runt ett ett träd, den struntar den i och karterar såsom det inte fanns någon cirkel runt trädet. Jag har lagt en tur och retur slinga med ca 1 cm mellan trådarna men den strjuntar den i och rusar bara förbi.
Någon som har ett tips hälsar Munkedal
Den skall nog inte bry sig om slingan runt trädet det är därför man lägger t.o.r.- tråden med 1cm mellanrum!
 
Dum fråga kanske eftersom det diskuterats flertalet ggr (har läst allt), men kan vi dra några slutsatser kring ljudnivåerna? Stämmer det att flera av er fått skicka in era maskiner för att de varvar upp och får en väldigt hög ljudnivå? I så fall måste detta räknas som ett fel på maskinen, annars borde inte velat få in dem... ELLER är det så att detta är en funktion och att detta är normalt? När jag köpte min räknade jag med att märkningen på maskinen är den nivå man har att räkna med, inte att den ska gå runt och "vråla" när den känner för det!!! Är det så att detta är normalt så fort den känner lite mer motstånd i gräset så skickar jag tillbaka min maskin direkt. Personligen hade jag hellre önskat att den fick lägre framdrivningshastiget så att ljudnivåerna bibehölls. Min maskin är fortfarande i kartong och jag börjar bli irriterad på att jag inte vet vad jag köpt. Det är ändå väldigt mkt pengar för en plastpryl med några elmotorer! Någon som vet? Är det en funktion eller ett fel och när den varvar upp, innefattas den ljudnivån i märkningen???
 
osboda skrev:
Den skall nog inte bry sig om slingan runt trädet det är därför man lägger t.o.r.- tråden med 1cm mellanrum!
Du menar alltså att om man lägger kabeln kloss intill den andra så kör den runt ön.confused.gif
 
Du menar alltså att om man lägger kabeln kloss inpå den andra så går den runt ön.
 
Jag undrar också hur det här med kantklippning fungerar, är det så att den gör kantklippningen på en sista runda eller klipper den lite "längre ut" när man anger kantklippning?
 
Munkedal skrev:
Du menar alltså att om man lägger kabeln kloss intill den andra så kör den runt ön.[bild]
Nej vad jag menar är att om man gör en s.k. ö så lägger man t.o.r.-trådarna tätt intill varandra just för att klipparen inte skall uppfatta ön som en del av den yttre begränsningen. Det är väl så man vill ha det, eller hur?
 
Noppe skrev:
Dum fråga kanske eftersom det diskuterats flertalet ggr (har läst allt), men kan vi dra några slutsatser kring ljudnivåerna? Stämmer det att flera av er fått skicka in era maskiner för att de varvar upp och får en väldigt hög ljudnivå? I så fall måste detta räknas som ett fel på maskinen, annars borde inte velat få in dem... ELLER är det så att detta är en funktion och att detta är normalt? När jag köpte min räknade jag med att märkningen på maskinen är den nivå man har att räkna med, inte att den ska gå runt och "vråla" när den känner för det!!! Är det så att detta är normalt så fort den känner lite mer motstånd i gräset så skickar jag tillbaka min maskin direkt. Personligen hade jag hellre önskat att den fick lägre framdrivningshastiget så att ljudnivåerna bibehölls. Min maskin är fortfarande i kartong och jag börjar bli irriterad på att jag inte vet vad jag köpt. Det är ändå väldigt mkt pengar för en plastpryl med några elmotorer! Någon som vet? Är det en funktion eller ett fel och när den varvar upp, innefattas den ljudnivån i märkningen???
Ursäkta att jag lägger mej i men jag tycker inte man kan kalla Indegon " en plastpryl med några elmotorer" ! Det är väl snarare en mycket avancerad dator som dessvärre har barnsjukdomar, programbuggar och inkörningsproblem! Föreslår att du packar upp,installerar och testar, du har ju alltid reklamationsrätt!
 
Munkedal skrev:
Jag undrar också hur det här med kantklippning fungerar, är det så att den gör kantklippningen på en sista runda eller klipper den lite "längre ut" när man anger kantklippning?
Som jag har fattat kör klipparen helt enkelt längs yttertråden och klipper.
Detta är vad jag tror, har inte testat denna överkurs eftersom jag är fullt upptagen med att få min maskin att göra det den skall, dvs klippaoh inte bara rekognosera!
 
Idag färdigställdes min installation av indegon, 420m slinga ett 15 tal öar runt träd, sandlådor, gungor och tvättdtällningar, första uppstart och kartering gick klockrent igenom. Därefter har den laddats och tidsschema har programmerats. Efter en timme var den färdig laddad och hann med en kort tur på två timmar i trädgården innan tidsschemat slog till. Väntar med spänning morgondagens fortsättning. Har en 2012 med 5.7.

Körde ner min tråd med stor vinkelslip och stenkapskiva på.
Har läst hela tråden och följt tips som givits här. Tackar och bockar inga problem så här långt.
/Martin
 
Kantklippingen gjør den på 1. runden, men ikke når du kjører den Manuellt. kun når du programerer dag - tid for oppstart.
 
  • Gilla
N_Fredriksson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.