Jag kan inte få ett pris när jag talade med rörmokare, utan han hintade bara om att det kostar!
hur går en provtryckning till ( vattenburet till radiatorer, två slingor, enplanshus), vad är det som kostar så mkt, enligt rörmokaren är det tidskrävande går mkt arbetstimmar, minst två dagar? Men sitter de här i 16 timmar då el mer??Då är det ju 10-15.000, känns väldigt mkt pengar.

Någon som provtrycka sitt system nyligen?
 
Prata med en annan rörmokare, han verkar inte vilja ha jobbet. Det tar tid för man skall trycksätta och kontrollera att trycket inte försvinner men det handlar om att pumpa i tryck och sedan komma tillbaka ett dygn senare och kontrollera. Det finns även flera trådar om hur man gör det själv.
 
Vi är helt okunniga, han lovade ringa tillbaka men gjorde inte det, ofta hantverkare gör så-:(

Utför alla rörmokare provtryckningen? Eller bara större rörfirmor?
Men de sätter rören under lufttryck? För att sedan återkomma och läsa av trycket och då kan man dra slutsats efter ett dygn då?

jag har skrivit ett annat inlägg om vårt problem men där har ingen svarat, så tack för ditt tips-:)
 
Det är bara ackrediterade personer/företag som får provtrycka med lufttryck över 0,2 bar. Så företaget du anlitar skall vara godkända att utföra provtryckning med gas, om det ska provas med luftryck. det kan vara riktigt vådligt att trycka med luft och det smäller ordentligt om de brister.

Men 2 dagar tar det inte att provtrycka, däremot kan det dra ut på tiden om det finns läckage.
en provtryckning av ett värmesystem ska inte ta mer än 6 timmar effektiv tid. Du vill ju inte betala för tiden då systemet bara "vilar".

Din röris har säkert räknat med att leta läckage också under dessa 16 timmar.
och det finns tyvärr ingen riktlinje för hur mycket tid det kan ta om detstrular. Men om systemet är tätt ska det inte ta mer än 6 timmar att provtrycka. Det är felsökningen som kostar..
och om ni vet att ni har ett läckage så är det bästa att kontakta en röris som kan trycka in en gas i röret och sedan leta läckage med en sk sniffer.. Och denna maskin och spårgas debiteras ofta per timme, med ganska hög timpenning då den kostar som en mindrebil i inköp..

men är det bara en provtryckning för att annlägningen är ny funkar det med vatten och då kan du/ni göra det själv, alternativt kontakta vilken rörmokare som vill...
 
En provtryckning som du önskar bör inte ta mer en 5 tim, då har jag räknat med tid för att lägga bort expansions kärl och att man kan stänga bort tillopp och retur vid pannan. Men sen finns det dagar då det bråkar och vips måste man skriva en lussekatt(8tim).

mvh
 
Jag har skrivit inlägg om svajjigt tryck i NibeF470, då förstår man varför vi ev behöver en provtryckning, att lokalisera läckan var väldigt svårt vad jag förstod, utan antar att vi först och främst behöver veta om slingor är täta, hur de nu velt helt plötsligt kan springa läck?? möss kan väl inte gnaga på koppar??är de det så är det pannan ändå, är något otätt måste vi dra om rör utanpå??? Jag förstår inte riktigt, har ingen erfarenhet.

Då kan jag inte ringa vilken rörmokare som helst alltså.
 
Du kan naturligtvis ringa vem som helst, men ska ni göra en lokalisering tycker jag ni siktar på att använda en med utlrustning för gasläcksökning.

men se över pannan först, för jag tror ändå ni har felet med förtrycket och eller säkerhetsventilen
 
Tommor: Nibe har felsökt pannan och bytt expansionskärl ( säger de iaf ) blev en saftig nota och de anser att det inte är fel på pannan, tyvärr!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.