D09
Tror de flesta som byggt eller planerar att bygga har vissa idéer kring hur man vill ha det, önskemål eller drömmar :)

När planerna börjar sättas i verket så pratar man vitt och brett om hur man ska göra och hur man vill ha det.

Det jag märkte under min byggprocess var att människor älskar att planera andras "drömmar" och gärna lägger väldigt mycket energi på att övertala dig till hur Du ska ha det ;)

( inget ont om dessa, de vill bara hjälpa till med sina drömmar )




Vad planerade/byggde etc ni där omgivningen försökte ändra på och där ni är riktigt nöjda med att ni stod på er?

Vad planerade/byggde etc ni där omgivningen försökte ändra på och där ni är riktigt missnöjda med att ni stod på er?

Vad planerade/byggde etc ni där omgivningen försökte ändra på och där ni är riktigt nöjda med att ni ändrade er?
 
D09
Får väl börja ;)

Jag kan vara rätt envis när jag väl bestämt mig på gott och ont.

Under min byggprocess har jag hur många exempel av detta som helst men börjar med

Jag byggde 1,5 planhus med källare, jag har ryggåstak över köket. Farsan tjötade som satan på att jag skulle bygga ett traditionellt hus där jag slopade att ha öppet till tak. Detta ändrade jag inte ( även om man vacklade ibland ) och är riktigt nöjd med :)

Jag planerade en planlösning där entren var via köksdelen, någonstans visste jag nog att det var tokigt men man var mitt uppe i allt
Farsan påpekade detta, lyssnade inte, min sambo påpekade detta, där någonstans trillade poletten ner och jag skiftade entre med ett planerat sovrum. Resultatet blev fan så mycket bättre, en stor hall med plats för garderober, barnvagn etc och ett kök som är ett kök utan ytterkläder i hörnet :)

Efter att ha ändrat platsen för entren så satte jag långa sidofönster längs ytterdörren, mitt i allt kom jag på idéen att jag ville ha ett smalt fönster ( typ sidofönster ) ovansida dörren också efter att ha sett en bild på ett hus som hade det så, skitsnyggt tyckte jag.
Farsan gick igång direkt efter att precis ha hjälpt till flyttat entredörren m.m och mitt dåliga samvete gjorde att jag inte stod på mig.
 
Tror ingen har tyckt som jag ang mina lösningar och matrl.....det har mer blivit "jag hör vad du säger men detta är mitt hus"
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Jag ville ha en gammaldags gotisk takkrona som en ingående del i takkonstruktionen i mitt 6kantiga sovrum. Jag stod på mig och 400 ihopnitade delar senare har jag en otroligt vacker takkrona med 6 smidda ljushållare. Detta istället för ett par brädor som synlig takstol. Jag är glad att jag stod på mig!
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
D09
Jag monterade en extra golvbrunn i ett litet badrum ( i centrum rummet ) trots allt tjöt om att det räcker med 1 under duschkarbinen.

Ett stopp i avloppet under duschen efter en tid räddades av den extra golvbrunnen :)

Jag var jävligt nöjd att jag monterade den he he
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Workingclasshero skrev:
Jag ville ha en gammaldags gotisk takkrona som en ingående del i takkonstruktionen i mitt 6kantiga sovrum. Jag stod på mig och 400 ihopnitade delar senare har jag en otroligt vacker takkrona med 6 smidda ljushållare. Detta istället för ett par brädor som synlig takstol. Jag är glad att jag stod på mig!
Bild på denna?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
Får väl börja ;)

Jag kan vara rätt envis när jag väl bestämt mig på gott och ont.

Under min byggprocess har jag hur många exempel av detta som helst men börjar med

Jag byggde 1,5 planhus med källare, jag har ryggåstak över köket. Farsan tjötade som satan på att jag skulle bygga ett traditionellt hus där jag slopade att ha öppet till tak. Detta ändrade jag inte ( även om man vacklade ibland ) och är riktigt nöjd med :)
Jag är inte riktigt med. Du byggde alltså ett hus åt din far? Eller byggde du ett hus åt dig, där din far också skulle bo?
 
D09
andersmc skrev:
Jag är inte riktigt med. Du byggde alltså ett hus åt din far? Eller byggde du ett hus åt dig, där din far också skulle bo?
Byggde ett hus åt mig, men farsan hjälpte till så gott som varje helg :)
 
D09 skrev:
Byggde ett hus åt mig, men farsan hjälpte till så gott som varje helg :)
Men varför skulle han bestämma hurdant hus du skulle bygga?
 
En viss släkting hade mycket åsikter om hur mitt hus skulle se ut under totalrenoveringen.

Bredden på fasadlocken ville jag ha lika breda som mellanrummet mellan dom dvs 95mm medan släktingen ville ha smala som det var förr.

Jag körde på breda och t.om försäkringsgubben pratade sig varm om hur snyggt just det var utan att någon nämnt det innan.

Telekabel skulle absolut dras in i huset igen efter renoveringen, men det ville inte jag och sket i det.
Inget jag saknat.

Samma släkting hade åsikter om färger, lister, köket, vitvaror och i princip allt annat.

Men jag är allmänt envis så allt i huset är som jag ville ha det. Och jag är nöjd med hur allt blev vilket är huvudsaken då jag bor där själv. :)


Något rätt måste jag ju gjort också då flera äldre personer som bott i området lääääänge kommer och pratar om hur kul det är att huset blev fixat och att det är så fint nu.
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
andersmc skrev:
Men varför skulle han bestämma hurdant hus du skulle bygga?
Han ville bara hjälpa till :) utifrån vad han tyckte var lämpligaste lösningar etc
Inget ont i det :) blir lätt så när någon blir väldigt involverad :)

Väldigt ofta kom han med bra lösningar så han är ju inte direkt tappad som liten kan jag ju nämna, sen att dom tappade mig är en annan sak ;)
 
Har en bekant som kör grävmaskin, han sa sist jag träffade honom att han rätt ofta ger tips på alternativa lösningar, och rätt ofta blir det som han säger.
Tror att man rätt ofta "Snöar in" på sin egen lösning och har svårt att se något annat.

Exempel. Han hade en kund som ville fylla ut ett område, och frågade vad det skulle kosta att köpa matjord till detta, min kompis sa då att han tyckte det var bättre att ta från den egna tomten där den framtida grusgången / planen skulle vara, för då slapp man att frakta bort den jorden som fanns där, och på så sätt slå två flugor i en smäll.

Så jag tror att man alltid skall lyssna på de åsikter och tips man får, och vara öppen för att ändra på sina planer, men samtidigt inte ge med sig om det inte känns helt rätt....

Han sa även att maan får vara försiktig när man lägger fram sitt förslag, tror han sa att han brukar börja med att fråga om dom vill ha en annan lösning att tänka på.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Installerade en duschblandare med spolmunstycke vid toaletten ( inspirerad av thailands "standard" )
Folk tyckte jag var knäpp, men den e grym. Toan är lätt att spola av samt att man når handfat m.m om man vill skölja av.

Hade planerat att montera avstängningsventil på varje utgående tappvattenrör,( är några st. )
Killen på vvsbutiken ( som gjort ett skitbra jobb innan när han hjälp mig ) ropade till sina kollegor "-gubbar, nu kan vi stänga för dagen" ha ha sen förklarade han att det där kommer bli en svindyr lösning men vill jag så kör på.
Jag sket i det och satsade på en huvudkran istället. Visst hade det varit en praktiskt, men frågan är om det skulle vara värt det.

Min elektriker fick mig att minska antalet spotslights i taken, ångrar att jag inte stod på mig där, bytte alla halogen till led och det blev lite dämpat ljus efter det. Utifrån att det var halogen så hade han ju iofs rätt men han kunde inte läsa mina tankar.
 
Workingclasshero skrev:
Jag stod på mig och 400 ihopnitade delar senare har jag en otroligt vacker takkrona med 6 smidda ljushållare.
Ingen bild, ingen takkrona!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.