Så var det då dags att börja bygga en liten altan till vårat hus. Jag kommer använda 45x195 reglar är det tänkt och ska börja plinta. Det övre etaget kommer bli 85cm högt och det lägre vill jag få ner till ca 30cm över mark. Första tanken var att plinta överallt, men sedan slog det mig att jag kanske kan blanda och köra plint bara på den övre delen för att slippa slita med rödleran för mycket, eller är det kanske bättre att plinta överallt?

Eftersom jag ska ha kjol, och gärna något att skruva den i, så jag har dubbla plintar där det är brutna hörn. Behöver man göra så eller finns det någon annan lösning så jag kan minska ner på plintarna där ?

För det övre etaget kommer jag fästa en bärlina i fasaden. För den nedre kommer jag sätta en rad med plint eller leca mot väggen.

Trappen som syns längst upp till höger i bild kan ni bortse lite från, den ser inte bra ut som den är nu och ska nog bli annorlunda....

Herregud.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Torpalainen skrev:
Hej!
Snygg altan!

En tanke som slår mig är höjden på din altan.
Kolla vad som gäller för bygglov där du bor, normalt är att det krävs bygglov för en altan som är över 60 cm hög..

Sedan vad gäller infästning i fasad finns en tråd om detta:
[länk]

/Torpalainen
Tack! Jag sitter just nu och sliter med bygglovshandlingar, ritningar och elände som måste vara skalenligt. Vi har inte ens bestämt hur taket på det övre etaget ska se ut men likt förbannat ska de ha en ritning på det. Bygglov är fan hemmasnickrarnas rövhål!
 
Fattar som att det är typ 55cm mellan övre och undre däcket, om de är det så borde du ha ett till trappsteg mellan altanerna. Sedan med 85cm upp i luften, ska du inte ha ett räcke?
 
Jo det kommer såklart bli ett räcke runt det övre etaget. Jag har bara inte ritat med det i ritningen, inte heller taket :)
 
Bra då blir det enklare att ge förslag på lösning.

Vet inte hur du hade tänkt göra med räcket, mitt förslag är att du tar en cirka 2 meter 45*95 bräda som räckesstolpe och för att fästa kjolen i. Jacka ut 45*195 i denna räckesstolpe och fäster den i bärlinan. Så har du något att fästa både räcket och kjolen i.
 
Öppnas altandörren innåt eller utåt. Om utåt; är den höger- eller vänsterhängd? Hur bred är den?
 
Redigerat:
Dörren öppnas utåt och är högerhängd så tanken är att man går från den ut direkt till matplatsen, eller trappen neråt. Dörren är 90 bred
 
Hm, i bygglovsreglerna för Karlskoga står det så här:
Altaner och verandor kräver bygglov om tillbyggnaden räknas att den ökar byggnadens volym

Vad sjutton menas med det? Räknas en altan som att den ökar byggnadens volym? Eller är det boendevolym som avses här?
 
Knecke skrev:
Dörren öppnas utåt och är högerhängd så tanken är att man går från den ut direkt till matplatsen, eller trappen neråt. Dörren är 90 bred

Jag hade nog förlängt etaget under dörren mot fönstret till...För jag hade ett liknande "problem" med mitt bygge nu, att kanten till första trappsteget kom för nära dörren. ( i mitt fall)
Tänk dig att du går ut med en bricka med några isiga öl, en färdigmarinerad köttbit till grillen och tar ett snedsteg i trappen...det är synd på ölen...:cool:
 
  • Gilla
carlbanan
  • Laddar…
Haha, jag har redan förlängt den från 100 till 130, men ölmetaforen gjorde att jag kanske får förlänga den en aning till :D
 
Knecke skrev:
Haha, jag har redan förlängt den från 100 till 130, men ölmetaforen gjorde att jag kanske får förlänga den en aning till :D
Tänkte mest på det måttet du angett till 168cm...det hade jag förlängt till kant/fönster....typ....
 
Ja fast dörren är högerhängd innifrån och öppnas utåt så att förlänga det ger liksom inte så mycket...
 
Knecke skrev:
Ja fast dörren är högerhängd innifrån och öppnas utåt så att förlänga det ger liksom inte så mycket...
Då är den vänsterhängd
 
Jag lär mig aldrig från vilket håll jag ska kolla :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.