Ska förlänga en mur på baksidan. Tänkte använda lecablock. Tyvärr kommer man inte åt "yttersidan" på en sida då grannhuset garage ligger precis vid tomtgränsen. Så jag kommer inte komma åt och putsa den när den väl är på plats. Kommer dock stå under "tak" då grannen har en plåt som sticker ut längst ner. "Innanför" muren som är ca 1m hög ligger det grus och snart kommer det bli en uteplats där. Den delen som kommer bli oputsad är ca 3m.

Några problem med detta?
 
Nu vet jag ju inte hur det ser ut men risken (eftersom du talar om grannen) är att det krävs brandklassning av väggen. Lättklinker klarar inte klassningen utan puts så vitt jag vet. Du kan blåsa genom den. De nya produkterna har ibland en tät kärna eller ihålig som kan gjutas i. Kolla först, ev med byggnadsnämnden vad som gäller. :rolleyes:
 
seniorkonsult skrev:
Nu vet jag ju inte hur det ser ut men risken (eftersom du talar om grannen) är att det krävs brandklassning av väggen. Lättklinker klarar inte klassningen utan puts så vitt jag vet. Du kan blåsa genom den. De nya produkterna har ibland en tät kärna eller ihålig som kan gjutas i. Kolla först, ev med byggnadsnämnden vad som gäller. :rolleyes:
Ingen vägg utan detta gäller bara en 1m hög stödmur (utomhus).
 
En annan fråga gällandes min mur av Leca-block: finns det någon nackdel om man lägger armeringsjärn efter varje rad?
Blir den starkare eller ökas inte hållfastheten nämnvärt?
 
Avstånd tomtgräns/byggnad ska väl vara 4,5m så be grannen flytta sitt garage så du kommer åt och kan putsa ;)
 
ByggNiclas skrev:
Avstånd tomtgräns/byggnad ska väl vara 4,5m så be grannen flytta sitt garage så du kommer åt och kan putsa ;)
=) tyvärr ligger mitt garage också längst med tomtgränsen så jag hoppar nog den frågan! =) skippade faktiskt muren längst grannens garage och satte 20cm boxar (utan ena långsidan) längst med garaget. På detta sättet blir hans garage ett naturligt mothåll samtidigt som man kommer åt hans grund om man skulle behöva komma åt. Ska ta lite bilder och lägga upp.
 
Hade redan en bra bild... ImageUploadedByByggahus.se1372599497.341923.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som har koll ang hållfastheten med fler armeringsjärn än rekommenderat?

Och rekommenderat är väl var tredje rad...
 
Var tredje rad är som du skriver rekommendation. Styrkan på väggen är också beroende vägghöjd, jordtryck och om avstyvande väggar finns. Det brukar normalt krävas 4-6 m mellan källarväggar. Föreslår att du sänder ett epostmeddelande till LecaIcopal så svara de säkert på din fråga. Lämna med de ev uppgifter du har betr det jag skrivit ovan om.
http://www.weber.se/weber/kontakta-oss/orderavdelning.html
 
seniorkonsult skrev:
Var tredje rad är som du skriver rekommendation. Styrkan på väggen är också beroende vägghöjd, jordtryck och om avstyvande väggar finns. Det brukar normalt krävas 4-6 m mellan källarväggar. Föreslår att du sänder ett epostmeddelande till LecaIcopal så svara de säkert på din fråga. Lämna med de ev uppgifter du har betr det jag skrivit ovan om.
[länk]
Oj, glömde bort att det var en stödmur på bara 1 meter, Då räcker det troligast med ett 6 mm kamstål i varje spår i varannat skift med början i nedersta skiftet.
 
Här kommer bild på det pågående arbetet

ImageUploadedByByggahus.se1372889542.037543.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snabbt inlägg, du bör köra med galvat bistål av två anledningar....

1. Den beräkning/rekommendation som är gjord bygger på att Bistål används

2. Galvat bistål rostar inte, det gör kamstål, murbruk suger fukt vilket gör att kamstål rostar och expanderar vilket leder till att fogen expanderar vilket inte murbruket gör. I kort skiten håller inte...

/Peter
 
Ja, ja, armeringen håller nog bara som tidigare i världen i 40-50 år.....men bistål är bättre om du har möjlighet att använda sådana.
 
Redigerat:
Mmm spydighet kommer man långt med man får dessutom många vänner...

Om du till skillnad från "seniorkunsult" läser Webers eller Finjas projekteringsanvisningar så står det att alla beräkningar gäller bistål och att enbart galvad eller rostfri armering ska användas.

En vanlig armering utan rostskydd är avsedd att vara täckt med minst 3 cm betong de som är intresserade av vad som händer när man får fukt till armeringen kan besöka slussen i Stockholm...

Bistålet är konstruerad som en stege och motsvarar en armering av mångdubbel dimension.

/Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.