Hur skulle det funka med att på ett bef. trägolv lägga plastfolie, golvvärmerör och gjuta en tunn betongsula ca 20 mm som täcker rören och laminat på detta?

Det är min egen idee. Det skulle vara ett snabb system.
 
En ännu snabbare konstruktion är att på befintligt och bärande trägolv lägga glespanel (21mm), gv-plåtar, en tunn stegdämpande folie (inte tät utan typ foam), därefter ditt laminatgolv på detta.

DET är ett snabbt värmegolv! :)

Så här kan det se ut (Fasting65, dregla inte för mycket över golvbrädorna):

glespanel.jpg

 
Var köper du rören o plåtarna? Vad kostar de?
 
Och en sak till.Skulle det vara ok med frigilit typ 30mm underrst? Vad ska du hålla för vatten temp?
 
Ser jag rätt?Har du plastfolie under brädorna?
 
1. Rör köpes på Silvan. PEX-b rör,20mm. Kostar en tredjedel av Wirsborören. Vill man inte ha dom köper man rör via rinkabyrör eller Sigro.

2. Frigolit? Jovisst om det behövs för isoleringen. Har du ett trägolv under finns rimligtvis isolering i bjälklaget? Temperaturen i rören ligger på cirka 35 grader.

3. Nej, plastfolien du ser är ångspärren i väggen. Jag har varm källare under detta så någon plast i golvet behövs inte.
 
Hur ansluter du dessa rör?Kör du med Wirsbo kopplingar?
 
Jepp, fördelare, klämkopplingar etc från Wirsbo. www.rinkabyror.se är ett bra ställe för inköp.

Andra fabrikat fungerar antagligen precis lika bra, men Wirsbos support är kanon och prylarna fungerar.
 
Jag har kollat med Silvan de vill ha 899spänn för 20m rulle!=ca 45:-/lpm
Rinkaby 16:60/lpm

Eller är det ett annat rör du snackar om?
 
MathiasS skrev:
En ännu snabbare konstruktion är att på befintligt och bärande trägolv lägga glespanel (21mm), gv-plåtar, en tunn stegdämpande folie (inte tät utan typ foam), därefter ditt laminatgolv på detta.
Visst blir det snabbt. Men jag misstänker att det kan bli rätt bullrigt. Enligt konsten alla ska ju inte plåtarna fästas i alla hörn för att de ska kunna expandera när de blir varma. Jag kan tänka mig en potentiell källa till missljud där under laminatet - även om det finns foam.
För att undvika det och få en aning buffert i värmen plus att få ett styvare golv skruvade vi 13 mm golvgips över plåtarna och sen lade vi laminatet.
Det är också ett snabbt golv. :)
 
Adam skrev:
Jag har kollat med Silvan de vill ha 899spänn för 20m rulle!=ca 45:-/lpm
Rinkaby 16:60/lpm

Eller är det ett annat rör du snackar om?
Hur har du det med alkoholhalten....? ::) ;D

Det är en 120metersrulle dom ska ha 899spänn för. Och den är billigare på rea....
 
KarlXII skrev:
Visst blir det snabbt. Men jag misstänker att det kan bli rätt bullrigt. Enligt konsten alla ska ju inte plåtarna fästas i alla hörn för att de ska kunna expandera när de blir varma. Jag kan tänka mig en potentiell källa till missljud där under laminatet - även om det finns foam.
För att undvika det och få en aning buffert i värmen plus att få ett styvare golv skruvade vi 13 mm golvgips över plåtarna och sen lade vi laminatet.
Det är också ett snabbt golv. :)
Tror du verkligen det?

Jag vet inte alls för jag har inte provat, men enligt Wirsbo ska det ju gå bra utan gips, och dom brukar ju köra med både hängslen och livrem....

Har man ett riktigt tunnt laminat är det kanske bra, har man ett lite tjockare ska det nog gå ändå? Jag provar så får ni andra se hur det går....:)
 
Jag har för mig att man INTE får ha foam över golvvärmen eftersom den isolerar, utan man skall använda lumpapp istället.. ??? ???

Det gjorde iallafall vi när vi la laminat/parkett på golvvärmen. Förvisso så är mina rör ingjutna i betongplatta/bjälklag. Vilket gör den värmetrög. :'(
 
roli skrev:
Jag har för mig att man INTE får ha foam över golvvärmen eftersom den isolerar, utan man skall använda lumpapp istället.. ??? ???

Det gjorde iallafall vi när vi la laminat/parkett på golvvärmen. Förvisso så är mina rör ingjutna i betongplatta/bjälklag. Vilket gör den värmetrög. :'(
Kan det verkligen spela någon roll? I vissa konstruktioner har man ju både spån och dubbelgips...snacka om värmetrögt. Wirsbo mfl säger: "följ golvtillverkarens anvisningar" om just detta.

 
Jodå, det går fint. Regeln är: Lumppapp till parkett, foam till laminat. Isoleringseffekten på 2-3mm plast är dessutom försumbar.
Och jo, Mattias, jag tror att det blir väldigt livligt med bara plåtar under laminatet. Men jag har aldrig hört det live...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.