Mig veterligen är det bara IKEA som kör med just 120mm. Alla andra har väl 125-130mm?
Den där slangen från IKEA har dessutom kass passform på sina fläktar och jag brukar kasta den åt skogen och handla en ny större som passar bättre på fläkten och är lättare att jobba med än just den från IKEA.
Den är dessutom så mjuk i materialet att den är omöjlig att hålla snygg om den skall få en böj eller två.

Kanske inte rätt svar - Men en 125mm passar precis lika bra i mitt tycke.
Min högst personliga åsikt.
 
Tack snälla :) Då köper jag den som är 125, har du kanske tips på var man kan köpa dem?
 
Hera_73 skrev:
Tack snälla :) Då köper jag den som är 125, har du kanske tips på var man kan köpa dem?
Nu brukar jag handla hos grossisten men alla större byggvaruhus borde ha rör, antingen flexislang eller hårdare i alu på hyllan i vart fall, 125mm. Se till att använda dig utav slangklammer.
Jag brukar dessutom dra dit lite värme tålig tätmassa typ. "FireSeal" eller "FireStop" - det är tråkigt om det trycker ut lite matos i skåpet eller inne i fläkten.
 
Tillägger att jag enbart fixat med ventilationsrör till fläktar ett 20 tal gånger och jag inte på något sätt är proffs så att det säkert kan komma fler tips. Men så gör jag i vart fall.
Har även märkt att flexibla rören på tex. BauHaus faktiskt var billigare än röret från IKEA, inte reflekterat över vad grossisten tar för priser.
 
Jämfört med mig är du proffs :) tack så mycket för hjälpen!
 
Clas Ohlson exempelvis har Flexslang.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.