Behöver en klippare till sommarstugan där det numera växer gräs i grusytor och i ojämna jordytor. Kommer garanterat att köra på sten.

Har positiva minnen från en 70/80-tals Stiga Dino med tallrik där bara knivarna vek in sig om man körde på något. Kollat på dagens modell och där är det inte tallrik längre.

Vilken är billigaste/prisvärdatste klipparen som har tallrik? Går det att byta ut kniven mot tallrik på någon klippare?
 
Utvecklingen har gått på andra hållet. Från tallrik till kniv. Vad jag vet så finns där ingen modell med tallrik varken hos tex stiga eller klippo. Finns ju som reservdel fortfarande men rekommenderar alltid att sätta mulcherkniv på istället. Möjligt att någon annan tillverkare har det fortfarande dock. .

Köp en maskin med friktionsknivfäste istället.
Tallrikarna har nämligen en tendens att bli böjda/skeva vid påkörning och orsakar obalans.
 
Vilken är billigaste/prisvärdaste klipparen med friktionsfäste isf?
 
Har inte några priser att delge så här upp och ner, men samtidigt kan man i princip göra om vilken klippare som helst till att ha friktionsfäste. Antingen genom att sätta dit den typen av knivfäste eller helt sonika ta bort tapparna på det befintliga och sätta dit friktionsbrickor med längre knivbult.. Typ..
 
Märkligt att tallriksklipparna inte finns längre. Jag har också letat efter dem. Det var en jättebra konstruktion.
 
Jag bytte min fasta kniv mot en tallrik på Klippon. Kostade runt 400:- att köpa.
 
På jobbet har vi en Klippo med tallrik. Nackdelen är att knivarna ramlar av när man kör på sten.
 
Stefan N skrev:
Jag bytte min fasta kniv mot en tallrik på Klippon. Kostade runt 400:- att köpa.
Samma här, men fick den på köpet.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.