Sätter man avgiften tillräckligt högt så slipper man överklagande över huvud taget. Brilliant idé! :D

Men en tusenlapp, man måste nog upp över 10 kkr för att det skall märkas. Och då kan man passa på att höja avgiften för att överrklaga samtliga myndighetsbeslut...
 
Ja! Som t.ex. försäkringskassans avslag på sjukpenning eller skattmasens skönstaxering utan grund :) eller avslag på bygglov för den delen :D
 
Mikael_L skrev:
:D

Fast hur kraftig verkan det blir beror ju väldigt mycket på avgiftens storlek.
Säg 6 spänn, dvs lika mycket som portot för att skicka överklagandet - kommer nog inte minska mängden så kolossalt. :D
Nu har jag ingen klar åsikt i självs frågan, men jag tror även små avgifter, säg 1000:-, kan ha stor inverkan. I min fördomsfulla bild tänker jag på den surmulne, och snåle, grannen som går omkring och klagar på alla och övervakar allas förehavanden ..

Som exempel på småavgifter - varför är det 30min kö för gratis kaffe när du kan få en kopp annorstädes för 10-15spänn? Gratis öppnar upp för helt annan konsumtion. Även den minsta avgift tar bort dem som "måste bara för att det är gratis" (ok kanske inte 6:- för överklagan, det är väl i sammanhanget gratis).
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
elpaco skrev:
Nu har jag ingen klar åsikt i självs frågan, men jag tror även små avgifter, säg 1000:-, kan ha stor inverkan. I min fördomsfulla bild tänker jag på den surmulne, och snåle, grannen som går omkring och klagar på alla och övervakar allas förehavanden ..

Som exempel på småavgifter - varför är det 30min kö för gratis kaffe när du kan få en kopp annorstädes för 10-15spänn? Gratis öppnar upp för helt annan konsumtion. Även den minsta avgift tar bort dem som "måste bara för att det är gratis" (ok kanske inte 6:- för överklagan, det är väl i sammanhanget gratis).
Så är det utan tvekan, beviset finns i hur trängselskatterna påverkar folks beteende ;)
 
En mindre avgift 500-100 kr kan väl vara rimligt för att ärendet skall diarieföras och hanteras. Man kanske skall ställa krav för överklagande, t ex att det klart åberopas vilken § i PLB el motsvarande som åberopas och varför. Även hänvisa till tidigare liknande ärenden som hanterats.Som det är nu så är det nog mycket tyckande i klagomål utan riktiga skäl. Klart är ju att kostar och fördröjer.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det borde åtminstone vara lika krångligt att överklaga som att få bygglov............
 
  • Gilla
Enk Projektet och 1 till
  • Laddar…
Jag håller inte alls med om att det borde vara krångligt att överklaga.

Antag att någon med goda förbindelser inom kommunala byråkratin går in för att få bygga något på din granntomt, det strider grovt mot detaljplanen. Vi ser med jämna mellanrum frågor från medlemmar som anser sig drabbade av just en sådan situation.

Han med de goda förbindelserna fixar sitt "besvär" med god middag för utvalda tjänstemän och politiker. Men du som håller på att få en 10m hög fasad en halv meter från tomtgränsen i söderläge (med en plan som tillåter 1 plan, max 3m högt). Du får gräva i handlingarna, tolka lagen ligga på för att ens få dina klagomål diarieförda osv.

Varje gång du lyckas att efter 3 - 400 timmars arbete stoppa myglet så kommer det bara ett nytt bygglovsbeslut med någon cm lägre fasad, nya trick för att gömma beslutet från granskning osv. Och nya metoder för att "slarva bort" diitt överklagande. Och för myglaren kostar det bara en middag till på en lite bättre krog än förra gången.

Och när detta upprepats 4 eller 5 gånger så ger de flesta upp. Och låter myglaren bygga.

Att då gå in och lägga ytterligare börda på den som försöker hävda att detaljplanen skall gälla även EFTER ett krogbesök, det är fel väg att gå.
 
  • Gilla
impala65
  • Laddar…
Du tycks ha dåligt förtroende för det svenska rättsväsendet. Vi bor inte i Ryssland än.
 
Finns en hel del exempel. Sedan är det inte givet att bara för att den överklagande tror sig ha hittat en korruptionsskandal, att det verkligen är så.

Men det är just Det, rättsväsendet har jag och många andra ett skapligt högt förtroende för, men kommunala tjänstemän och politiker tror jag att de flesta har betydligt sämre förtroende för. Då är det viktigt att ALLA har tillgång till rättsväsendet.
 
Sedan tror jag att de flesta här kan vara överens om att det verkligt stora problemet för någon som vill bygga, är inte ett enstaka överklagande som en granne lägger in pga. sin okunnighet.

Utan det är när en kunnig välutbildad granne sätter igång och med alla medel skall försöka stoppa ett bygge, då kör man hela linan ut, överklagar i alla instanser, ser till att det drar ut på tiden maximalt (finns många trick), och allra helst hittar man på en ny infallsvinkel när den första raden av överklaganden är avslutad.

En sådan person bryr sig inte om att det kostar att överklaga, han har ofta motiv i stil med att den egna tomten kommer att minska i värde om bygget tillåts (rätt/fel). En sådan person kommer inte att avstå överklagande av ekonomiska skäl förrän kostnaden för överklagan blir lika hög som den förmodade värdeminskningen, dvs. några hundratusen kr.
 
Tyvärr måstw jag nu hållamed dig. Jag har (är) inblandad i t¨å sådana ärenden sombara kostar pengar och tid för de som drabbas.
 
hempularen skrev:
En sådan person kommer inte att avstå överklagande av ekonomiska skäl förrän kostnaden för överklagan blir lika hög som den förmodade värdeminskningen, dvs. några hundratusen kr.
Eftersom en sådan person är ute efter att undvika en eventuell framtida förlust är denne näppeligen beredd att ur egen kassa punga ut motsvarande pengar rakt av, särskilt inte eftersom det inte ens är garanterad vinst.

Ingen har sagt att alla överklaganden kommer undanröjas och det är inte heller meningen.

Men är det inte ens värt 1000:- att överklaga, ja då borde man inte ha rätt att överklaga heller med tanke på alla konsekvenser det får.

Och vad gäller "att ha råd" säger jag bara att den fastighetsägare som inte har undanstoppat 1000:- för oförutsedda händelser inte kommer vara fastighetsägare länge till oavsett, å då kan det ju lika gärna kvitta i alla fall.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.