Köpte mig en Bosch Indego 10 men har en lite svårare tomt som betår av 3st gräsmattor.:confused:
En stor A en liten B som ligger ca 2m höre upp och klipparen måste klättra upp för en backe(1) .
C som också är mindre men avskuren från A med en asfaltsväg. Går det att låta klipparen köra enl passagen 2 över asfaltsvägen?.
på passagerna är det inte mycket till gräs heller, hur smala kan man göra en passage som ingegon ändå klarar?
Kan man tex göra en passage så den fattar att den bara skall ha den som transportsträcka till nästa gräsmatta??
Bör man ändra mina förslag? Eller är det bara att glömma mina exempel ? Gräsklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
A, C kommer att fungera utmärkt. Jag har liknande övergång själv. Jag kan inte bedöma hur mycket klipparen måste klättra för att komma till B, men troligtvis kommer den även att klara av det om det inte är alltför brant stigning.
 
Jag tror inte det är en svår tomt för Indegon, bara det finns bredd nog för den att passera i passagerna.
 
Trött man blir, drog kabel igår och det fattades ca 40-50m kabel på den dragningen enl bilden.. Den nådde ungefär nästan fram till skuggan på granen och skulle fram till uppfarten ca 5m från huset på bilden.

Stod ju i dokumentationen att Boschen skulle levereras med 300m kabel,
Någon som mätt den??
jag ifrågasätter längden skarpt.

Här mätt in min dragning i ett GIS system enligt bilden, det är dock inte kompenserat i 3D med höjdskillnaderna men där hamnar jag på en sträcka mellan 189-195meter runt hela.
Eftersom jag inte kom ända runt skulle det bli ca 150m.

Att GIS systemet skulle visa så fel är inte troligt, det är ungefär som ett CAD system.
Jag skulle säga kablen är med justering för höjdskillnaderna drygt 150meter.
Eller är det så att det skall finnas TVÅ rullar kabel med? jag hade iallafall bara en.
Kabeldragning.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

husbild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I standardlådan som "alla" säljer följer bara 150 meter med, men det finns även utökad låda som bl a Bauhaus säljer numera som innehåller 300 meter kabel och 600 spikar. Bauhaus kallar den "Indego Large". Så det beror på vilken du köpt.
http://www.bauhaus.se/robotgrasklippare-indego-large.html
 
Redigerat:
Bockstensmannen skrev:
Stod ju i dokumentationen att Boschen skulle levereras med 300m kabel,
Någon som mätt den??
jag ifrågasätter längden skarpt.

...där hamnar jag på en sträcka mellan 189-195meter runt hela.
Eftersom jag inte kom ända runt skulle det bli ca 150m.
Jag skulle säga kablen är med justering för höjdskillnaderna drygt 150meter.
Eller är det så att det skall finnas TVÅ rullar kabel med? jag hade iallafall bara en.
Det finns två leverans-versioner av Indego . En med 1x 150m, viken är vanligast. Sen finns det en med 2x 150m.
Stod det inte på etiketten som sitter på rullen hur lång den var? På mina stod både vikt & längd, 151m.
 
Redigerat:
ok, tänkte väl det :( säket 150då, även om det stod i bruksanvisningen att det var 300. Köpte på Hornbach med prisgaranti :) Är det annat som skiljer i Large paketet? hårdvara etc
 
förmodligen samma h/w, eventuellt är de svarta plastbitarna silverfärgade.
 
frav skrev:
förmodligen samma h/w, eventuellt är de svarta plastbitarna silverfärgade.
Finns Indegon i annan färgsättning?
 
Nu har jag kört tomten lite, fått ändra dragningen lite på vissa ställen då den fastnat.Har en fundering angående dragningen runt brunnen som sedan går via ca 2cm avstånd mellan kablarna runt fontänen. Klipparen fastnar i en bana runt fontänen och har slitit upp spår runt densamma. Är det bättre att öka upp avståndet mellan kablarna på sträckan mellan brunn och fontän? där är ju inget hinder så jag tänkte smalast möjliga (stod ju minst 1cm)
bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


såhär ser det ut när den klipper iaf :) [video=youtube;hk6mHhxz6Tc]http://www.youtube.com/watch?v=hk6mHhxz6Tc[/video]
 
Redigerat:
Intressant, funderar också på en Indego och har också en asfaltsdel som avgränsar mina områden. Hur har du gjort med avgränsningskabeln över asfalten? Har du lagt den uppe på asfalten?

Den verkar grymt snabb när man tittar på filmen. ;)
 
Sixten76 skrev:
Intressant, funderar också på en Indego och har också en asfaltsdel som avgränsar mina områden. Hur har du gjort med avgränsningskabeln över asfalten? Har du lagt den uppe på asfalten?

Den verkar grymt snabb när man tittar på filmen. ;)
Drog kabeln mellan plattor och uppepå asfalten.
fixerade kabeln först med silikon men kom sedan på det funkade fint att använda träskruvar med brickor som håller ner kabeln.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.