Som rubriken säger: Krävs det trycksatt vattenledningsvatten för att högtryckstvätten ska funka eller kan man använda den som pump?

Funderar på att skaffa en regnvattentunna med koppling för vattenslang nära botten. Vore ju smidigt att ansluta en högtryckstvätt och använda vattnet till att tvätta bilen eller i trädgården och slippa köpa en dränkbar pump. Eller kan man t o m stoppa ner en slangstump i tunnan och låta tvätten suga upp vattnet?
 
M
De suger, men en vanlig trädgårdslang dras ihop om den är för lång eller smal.
 
Den kan säkert suga vatten förutsatt att slang till inloppet är fyllt med vatten. Däremot lär den vara designad för att matas med trycksatt vatten, varpå att inte förse den med detta kan göra att du sliter hårt på dess pump. Studera följande länk:

http://en.wikipedia.org/wiki/Cavitation
 
Jag vet inte hur det är nu för tiden, men jag hade en Kärcher som var väldigt känslig för trycket på det ingående vattnet. Var det för dåligt gick pumpen in i nån slags tomgång och man fick starta om den för att den skulle komma igång igen. Där jag bodde då var det lite varierande tryck, men jag vet att jag fick sätta upp tillslagstrycket på hydroforen för att kunna använda tvätten alls, men den fungerade ändå knackigt.

Så kontentan av det är, att den fungerade helt klart inte som pump. Den måste ha vatten med nånstans 3 kg för att fungera.
 
Min erfarenhet säger att kärcher suger själv ur t.ex. en tunna. Kör ofta så med min gamla 5.85.
Nilfisk funkar inte, det har jag testat, och fått bekräftat av Nilfisk, trots att det står i deras specar att det ska funka. Nilfisk påstår rätt mycket i sina specar som inte stämmer har jag noterat på diverse produkter.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
B
Beror nog på tvätt, till min Kärcher K5 finns det sugslang att köpa till.
 
Jag tror att alla Kärcher tvättar har sugförmåga. Alla som jag har ägt har haft det i alla fall.

Men det är ingen stor sugförmåga. Jag kolla nyss teknisk data på en Kärcher K5 och den har en maximal uppsugningshöjd på 0,5 meter.
 
Framförallt kan det vara bra att se till att det finns vatten i slangen ända fram till tvätten.
 
Hade egentligen tänkt köpa en Nilfisk eftersom de har pump i metall, coolare namn och mer tillbehör som följer med, men nu låter ju Kärcher bättre för mig. Andra Kärcherprodukter jag haft har funkat bra så det får bli det. eller också köpa en 30 meter hög tunna för att få rätt tryck i avtappningen i botten ; )

Är det smart att köpa tunna för 300 kr och högtryckstvätt för 2000 kr för att spara vatten motsvarande 50 kr per år?

(OK, högtryckstvätt skulle jag väl behöva ändå någon gång, och jag undviker att regnvattnet rinner ner på källarväggen. Dessutom antar jag att det är miljövänligt)
 
Mikael_L
Vill du verkligen riskera pumphaveri för att det följer med skit med vattnet från regnvattentunnan?
Jag tänker på löv(rester) barr och annan skit som brukar finnas där.
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Enklaste sättet att få svar på frågan är att prova.
 
Jag hade inte taget vattnet från tunnan, utöver vad Mikael_L skrev, så kan det även finns fin sand i tunnan efter takpannor och kringblåst sand som runnet ned med takvattnet, vilket effektivt blästrar sönder pumpelementet. När sanden väl är pumpad genom pumpen så träffar den bilen också.
Ytterligheter? Javist, men på ett par års bruk så.
En HT är en maskin som kommer fungera i 10-15år om man vårdar den lite och inte köper billigaste modellen.

Med så få liter man förbrukar till biltvätt så hade jag inte chansat.
 
  • Gilla
bett
  • Laddar…
Hej!
Jag tänkte tvätt bilen i verkstan vintertid, ej konstant uppvärmd, är sugen på att testa med högtryckstvätt och rent vatten i stort kärl (ej regnvatten).
Borde väl fungera?:rolleyes:
 
Ja, med ovanstående risker i beaktande.
 
Borde väl vara bästa sättet att få trycksatt vatten, bara man ser till att ha rent vatten och att sugslang är vattenfylld från början.
Kom på att jag har ett enkelt pistolhantag för kompressor med intag för vatten. Det borde väl också vara självsugande? slukar nog desto mer vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.