Hej!
Nu har vi precis fått upp allt kakel i vårt kök! Detta är uppsatt med kakellim, så vi ska alltså fixa fogen i helgen. Nu är frågan, ska man olja in naturstenen före eller efter fogen? Det känns som man gärna vill olja den före, men har hört så många olika bud!!

Sen har jag en liten extrafråga. Vi har grå natursten (som blir svart då den oljas in vilket vi ska göra) och en bård med 3 rutor guldmosaik diagonalt tvärs över köket (L-format). Vi har ekluckor. Vi kan inte riktigt bestämma vilken färg som passar bäst på fogen! Några förslag?
 
jag la svart sjösten under öppna spisen och fogade med mörkgrå fog, därefter oljades stenarna in med "speciell=dyr" olja gånger flera då de sög rätt duktigt första gångerna.

Vad gäller färgen på fogen skulle jag valt mörkgrå (Antracit) då jag personligen tycker den vackra naturstenen inte "försvinner" i ett rutmönster av t.ex. en ljusare fog.
 
Det är betydligt lättare att få bort överbliven fog från plattorna om de är behandlade åtminstone en gång innan man fogar, särskilt om det är porösa plattor. Sen kan man ju olja fler gånger efter om det behövs.

/Elin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.