Hej.

Skulle byta spisuttag.
Och när jag för skojs skull skulle ta reda på vilka tåtar som var L1, L2 och L3 så blev jag konfunderad.
När en av de tre säkringarna var urskruvade kunde jag mäta ca 60V mellan den fasen och nollan, och 230 på de andra naturligtvis.
När ytterligare en säkring skruvats ur hade jag runt 20V på de ursäkrade ledarna.
När jag slutligen skruvat ur alla tre säkringar blev spänningen noll.

Inget annat är anslutet på den gruppen. Hur tusan kan detta ske??
 
Är du säker på att det är den säkringen du skruvat ur? Jag hade ett liknande problem; en fas mätte 80-140 V. Jag förstod absolut ingenting förrän jag bytte huvudsäkringen till den fasen som visade sig ha utlöst "lite grand" och inte bränt av helt (porslinspropp).
 
Japp, helt säker! Det var 230V på den fasen tills jag skuvat ur säkringen.
Jag undrar om det kan vara typ kapacitiv koppling eller nåt spök?
Eller borde jag stänga huvudbrytaren och beställa en besiktning?
 
Nu framgår det inte av inlägget hur omständigheterna såg ut vid mätningen. Men resultatet kan förklaras på två sätt, beoende på hur mätningen gick till.

1. det klassiska fenomenet med kapacitiv koppling. Om du mäter på en ledning som inte är ansluten till ngn. belastning i någon av sina ändar, så plockar den upp en svag ström som kopplas kapacitivt genom isoleringen. Fenomenet uppstår framförallt om den ligger nära en annan spänningsförande ledning. Strömmen som kopplas på det här viset uppgår bara till ngn enstaka mikroampere, Dvs. den uppmätta spänningen försvinner direkt om ledningen belastas.

2. Efterssom det var fråga om trefas, så får du en backspänning på den ledning du skruvat ur säkringen på, OM den är ansluten till en trefas förbrukare. Det finns belastningar inkopplade mellan faserna, det går ström genom ex. ett värmelement till din urkopplade fas, men efterssom det finns ett element till kopplat mot den 3e fasen så går strömmen genom båda elementen, och du kommer att kunna mäta upp en spänning, denna kan då driva stor ström och kan vara farlig att beröra.
 
Aha, tackar. Ja inget var anslutet, det var spisuttaget och spisen var ej inkopplad när jag grejade. :) Och det var gruppens säkringar jag skruvade ur.
Då var det väl kapacitiv koppling då, skönt.
Antar att det har betydelse på hur pass högohmigt instrumentet är också?
Mätte med en Fluke 179.
 
Fullt normalt om man mäter med en modern multimeter som har 10 Mohm inimpedans. Det blir kapacitiv koppling mellan ledarna som gör att man kan mäta spänning på en oinkopplad ledare.

Edit: Långsam att skriva som vanligt
 
Fluke 117 i Lo-Z läge är praktisk i dessa sammanhang :)
Impedansen är nog låg för att lösa JFBer...

Eller en klassisk spänningsprovare av lysdiodstyp, med liknande egenskaper, ska vara en lång kabel för att ge "spökvärden" på en sådan :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.