Hej,

Har en gammal stuga som ligger vid havet som slits mycket av väder och vind. Kanske ett alternativ kan vara att bygga ett nytt fritidshus i sten/betong i funkisstil på mellan 70-80 kvm. Verkar inte vara något speciellt utbud av dessa av fritidshustillverkare och svårt att hitta förslag på ritningar.
Vad skulle ni rekommendera?
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Jag blir lite nyfiken på idén.
Men ställer mig lite undrande till varför ett stenhus skulle vara tåligare, ja klart fasaden av sten håller bättre men tak m.m. blir ju ändå samma eller?

Vill du ha en tålig skalmur kan du ju bygga ett trähus med en skalmur av tegel, så har du en kompromiss.

Jag hade funderat på ett hus med en fasad av ett material som kräver lite eller inget underhåll. Tex järnvitrolbehandlad lärk. Sedan ett tak som tål det du beskriver, tegel är ju väldigt bra samt även plåt kan vara ett alternativ.
Vill du lyxa till det så varför inte sedumtak, passar skärgårdsmiljön bra.


/Torpalainen
 
Kolla in Finjas hemsida. Massor med bra tips och ritningar. Håller på och bygger fritidshus i lättbetong ( Aeroc ) och är väldigt nöjd än så länge.
 
En hel del intressant läsning. Har ni ritat ert fritidshus själv eller fått förslag via Finja?
 
Jag ritade själv och lämnade ritningarna till Aeroc. För mig var det den byggtekniska informationen jag använde från Finja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.