En fågel viska i mitt öra att ett krysstaket kan ställa till med försäkringsproblem ifall nån förmodligen väldigt ung person ramlar igenom, ligger det nåt i det?

Mvh Andreas
 
Vet att det finns bestämmelser om max-mått mellan spjälorna vid "vanliga" staket (stående brädor). Hur det är med krysstaket vet jag inte, men om man jämför med stående staket så blir ju "tomrummen" mycket större på ett kryssstaket.

Antar att det också har att göra med vid vilken höjd (mätt från marken) som staket finns på. Ett krysstaket i markhöjd borde inte vara några problem, men vid högre höjder ökar ju naturligtvis risken att barn (framförallt) ramlar och slår sig. Men vem bygger ett krysstaket på hög höjd ovan mark?
 
Jag hade tänkt att gör det - hög höjd och hög höjd förresten altanen kommer väl som mest ca 1,5 meter över mark. Jag har dessutom triss i småttingar. Även om min liga är förhållandevis lugna finns det ju ett och annat busfrö bland deras vänner. Jag hade tänkt att ha balkongskydd (eller vad det tyg i canvas som man ibland ser uppspänt på balkongräcken för att skydda mot friska vindar/insyn kan tänkas heta http://www.markispunkten.se/balkongskydd.htm) under de farliga åren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.