Fattar inte hur vattnet kommer in i min gräsklippares (Klippo med Briggs&Stratton motor) bensintank? Så fort det skett blir den omöjlig att starta och man får tappa ur all gammal bensin och fylla på ny, sen går den galant igen.

Har en misstanke om att det blir övertryck i den när det är varmt ute varpå luft trycks ut ur tanken. Sen suger den i sig luft när det blir kallare och då kommer kanske fukten in?

Är det bättre att köra med Aspen bränsle?
 
Det fenomenet drabbar alla bränsletankar.


På båtar brukar man dessutom ha ventilation till tanken, vet inte hur det är med bilar.

Kanske vore idé att försöka med lite karburatorsprit.


Hur vet du förresten att det är vatten i tanken som orsakar problemen?
 
M
Det finns ventilatikn i locket till tanken. Du kan prova en del (25%) E85 för att absorbera fukten. Visserligen har all 95-oktanig bensin 5-10% etanol redan, så det borde inte vara ett problem. Jag vet inte om Aspen har etanol i sig redan. T-röd är väl ren sprit och billigare än specialprodukter.
 
KnockOnWood skrev:
Hur vet du förresten att det är vatten i tanken som orsakar problemen?
Först ser jag det direkt i flottörkoppen då vattnet skiktar sig i bensinen, likaså när jag tömmer ut bensinen i en vit plastbalja så syns det direkt.

Med ny bensin startar motorn vid andra rycket och med den förorenade kan man stå och nöta hur länge som helst, motorn tänder inte ens. Däremot funkar min EU moppe problemfritt med den förorenade bensinen..... så det kanske är något som måste ställas in på klipparens förgasare?
 
Det är inte etanolen i soppan som skiktar sig, alt etanol & vatten?
Har du prövat med 98-oktanig soppa? Den ska till skillnad från 95:an inte vara utspädd med etanol enl vad jag har hört. Till mina tvåtaktare, motorsåg och röjsåg, använder jag 98-oktanig soppa eftersom etanol och tvåtaktare inte är någon bra kombination.
Har du rätt tändstift?
Har du prövat med extra K-sprit?
Ju längre tid en tank står med lite bensin i desto mer fukt brukar det kunna bli i soppan. Etanolen suger ju i sig vatten lika bra från luften som från kondens i tanken.

Min gamla klippare lever på övertid, dvs B&S.motorn. Enl en mkt erfaren gammal räv är det troligtvis pga rost på ventiler och säten, vilket ofta uppstår på trädgårdsutrustningar som står oanvända över vintern i uthus när det är rackarns fuktigt i luften. Jag brukar slå i en skvätt RedLine S1 injection cleaner, då jag vet att det är den bästa/enda injection cleanern som får min bilmotor att gå suveränt klockrent. Med den i så går klipparen jämnt och fint utan att hålla på och dö när man plöjer lite högre och fuktigare gräs. Dessutom brukar den gå att starta!
 
M
Etanolen skiktar sig inte med vatten - vodkan gör ju inte det heller ;)

k-sprit = etanol eller hur?

Men det är sant att etanolen suger upp fukt från både luft och tank, men det var därför jag föreslog att köra med en del etanol i tanken så att det inte blir vatten som hamnar i förgasaren.
 
k-sprit = etanol eller hur?
Ja.

Etanolen skiktar sig inte med vatten - vodkan gör ju inte det heller [bild]


Nä, det förstås, :) men tycker det är konstigt med att det blir vatten i bensinen. Ok att det kan vara efter vinterförvaring, men sedan använder man ju klipparen varje vecka. Det låter helt osannolikt att det kan bli nämnvärda mängder vatten i bensinen på bara 1 vecka, och då kan man undra vad det är som skiktar sig?
Sedan går ju moppen tydligen utan problem...?
 
Oldboy skrev:
Det är inte etanolen i soppan som skiktar sig, alt etanol & vatten?
Har du prövat med 98-oktanig soppa? Den ska till skillnad från 95:an inte vara utspädd med etanol enl vad jag har hört. Till mina tvåtaktare, motorsåg och röjsåg, använder jag 98-oktanig soppa eftersom etanol och tvåtaktare inte är någon bra kombination.
Har du rätt tändstift?
Har du prövat med extra K-sprit?
Ju längre tid en tank står med lite bensin i desto mer fukt brukar det kunna bli i soppan. Etanolen suger ju i sig vatten lika bra från luften som från kondens i tanken.

Min gamla klippare lever på övertid, dvs B&S.motorn. Enl en mkt erfaren gammal räv är det troligtvis pga rost på ventiler och säten, vilket ofta uppstår på trädgårdsutrustningar som står oanvända över vintern i uthus när det är rackarns fuktigt i luften. Jag brukar slå i en skvätt RedLine S1 injection cleaner, då jag vet att det är den bästa/enda injection cleanern som får min bilmotor att gå suveränt klockrent. Med den i så går klipparen jämnt och fint utan att hålla på och dö när man plöjer lite högre och fuktigare gräs. Dessutom brukar den gå att starta!
Har inte provat 98 oktanig soppa. Köpte dessa 5 liter i aug-sep 2012 och klipparen går som sagt perfekt så fort jag tömt tanken+förgasare och fyllt på från 5 liters dunken. Tror knappast det är tändstiftet. Körde klipparen för 6 dagar sedan utan problem då det var värmebölja. Sista 2 dagarna har det varit kallare och fuktigt+regn, men idag var det åter varmt. Klipparen startade lätt och gick c 10 sekunder innan den lade av, sen krävdes byte av bensin innan den startade igen.

Har inte provat K-sprit,kör dieselbil så man köper aldrig det...men jag har en 20 liters dunk med teknisk finsprit som är till bergvärmekollektorn, skall prova att hälla i lite av den nästa gång det blir strul.

Det skumma är ju att min EU moppe (4 takt) går helt perfekt på bensinen jag tömmer från klipparen. Hade samma problem förra året och tömde då över till moppen.

Taskigt ventilspel som gör att klipparen är känslig?
 
....men kondensvatten kan inte vara problemet efter bara en vecka? Står klipparen utomhus så det regnar på den?
 
M
Hur ser tändstiftet ut? Är det sotigt, oljigt, vitt?
 
Om klipparen står ute över sommaren kan du prova att täcka över motorn och tanken med en stor murarhink eller dyl.
Obs! Gör det när den är sval.:p
Tänkte mest på regn och dagg som kanske kryper in i tanken.
Ventilspelet är nog ung. lika som mopeden , om det var fel skulle den inte starta med ren och bra bensin heller.
.
 
Det är inte så att det faktiskt skulle funka med soppan om du bara öppnar påfyllningslocket. Kanske problem att det är lite för tätt så den inte orkar suga soppan?
 
MathiasS skrev:
....men kondensvatten kan inte vara problemet efter bara en vecka? Står klipparen utomhus så det regnar på den?
Den står ute och att det blir så mycket på en vecka tycker jag är skumt.

Micke64
Hur ser tändstiftet ut? Är det sotigt, oljigt, vitt?

=Ljusgrå färg.

Micro
Om klipparen står ute över sommaren kan du prova att täcka över motorn och tanken med en stor murarhink eller dyl.
Obs! Gör det när den är sval.[bild]
Skall prova med min murarhink.

Patrik_N
Det är inte så att det faktiskt skulle funka med soppan om du bara öppnar påfyllningslocket. Kanske problem att det är lite för tätt så den inte orkar suga soppan?​
Hade själv den misstanken när det hände första gången, men det hjälper inte att lätta på locket.
 
Men varför ha gräsklipparen utan tak? Man lägger alltid en plastbalja över eller ställer in den, som föregående talare, så finns avluftning på tanklocket, där vatten kommer in..
 
fusion skrev:
Det skumma är ju att min EU moppe (4 takt) går helt perfekt på bensinen jag tömmer från klipparen. Hade samma problem förra året och tömde då över till moppen.
När du har hällt den "dåliga" bensinen i EU-moppen, har då den bensintanken varit helt tom eller har det varit en del bensin i tanken?

Om det har varit mer än 0,5 liter i tanken så har den "dåliga" bensinen blivit utspädd till minst 50% (om det har varit 0,5 liter kvar i gräsklippartanken).

Jämförelse (kanske ganska dålig): du blandar en grogg, 4cl rom å 100cl cola (= väldig svag (dåliga bensinen)) du smakar av groggen, känner bara colasmaken, du tillsätter 60cl rom (bra bensinen) och får en "normal"grogg (skaplig bensin som går att köra på).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.